لینک های تخصصی

لینک های تخصصی

http://english.ieecas.cn

این مرکز در سال ۱۹۸۸ به منظور بررسی مسائل مختلف مرتبط با ذرات معلق در چین تأسیس شد که دارای پژوهش های موفقی در زمینه
طوفان های گرد و غبار، کربن سیاه، ذرات معلق ارگانیک، PM2.5 و PM10 است. اهداف تحقیقاتی این مرکز:
– شناخت گونه های مختلف ذرات معلق و اثرات اقلیمی و محیطی آن ها
– توسعه تکنولوژی های پایش و کنترل گرد و غبار
– کنترل آلودگی های حاصل از PM2.5 و PM10 و شناخت منابع انتشار آن
– مدلسازی طوفان های گرد و غبار

https://ttu.edu/international/intlrsch/icasals/index.php

این مرکز که وابسته به دانشگاه تگزاس است در سال ۱۹۶۶ تأسیس شده و مأموریت آن انجام مطالعات میان رشته ای در ارتباط با مسائل مختلف نواحی خشک و نیمه خشک جهان (مانند کم آبی و مدیریت منابع آب، فرسایش خاک، طوفان های گرد و غبار و تثبیت ماسه های روان، کشاورزی، تأمین انرژی، اکولوژی و هوا و اقلیم) و بهبود زندگی انسان در این محیط ها است.

http://www.alrc.tottori-u.ac.jp/english/e_index.html

این مرکز وابسته به دانشگاه Tottori ژاپن است. یکی از بخش های مطالعاتی این مرکز، بخش مطالعات گرد و غبار است که هدف آن ارزیابی اثرات گرد و غبار بر سلامت انسان و محیط، آشکار کردن ساز و کارهای انتشار طوفان های گرد و غبار و ماسه و توسعه راهکارهای مقابله با این پدیده است. این مرکز بر روی طوفان های گرد و غبار شرق آسیا متمرکز است که مغولستان، چین، ژاپن و شبه جزیره کره را تحت تأثیر قرار می دهند.

http://www.uv.es/cide

این مرکز تحقیقاتی مربوط به مطالعه فرایندهای بیابان زائی و کنترل آن در محیط مدیترانه است. این مرکز تنها مرکز در ارتباط با این موضوع در اروپا است. تحقیقات این مرکز شامل مطالعه فرایندهای فرسایش خاک در مقیاس های مختلف، اثرات سوء آتش سوزی جنگل ها در گسترش بیابان، تحول در روش های مطالعه، مدل‌های پیاده سازی و نمایش فضایی فرسایش خاک، مهاجرت گیاهان و تریمم مناطق تخریب شده، برنامه ریزی استفاده پایدار از خاک و محیط زیست و استفاده از فناوری های جدید برای ارزیابی، نظارت و مبارزه با بیابان زائی است. 

http://dust.aemet.es/

این مرکز یک مرکز محاسباتی است که در سال ۲۰۰۴ به منظور انجام مطالعات بسیار پیشرفته در حوزه فناوری اطلاعات با همکاری وزارت آموزش و پرورش اسپانیا و دولت محلی کاتالونیا تأسیس گردید و مأموریت این مرکز تحقیق، توسعه و مدیریت فناوری اطلاعات به منظور تسهیل در پیشرفت علمی است و در این زمینه نیز تاکنون پیشرفت هایی در زمینه نرم‌افزارهای محاسباتی در علوم و مهندسی شکل گرفته است. یکی از کارگروه های این مرکز کارگروه گرد و غبار است.

http://www.drc.gov.eg

این مرکز در سال ۱۹۹۰ در مصر تأسیس گردید. هدف از تأسیس آن انجام تحقیقات برای کشف منابع طبیعی در بیابان مصر و صحرای سینا، انجام کشاورزی پایدار در نواحی مستعد این مناطق، بهبود معیشت و آشنایی با مشکلات زندگی در این مناطق است.

در این مرکز به انجام تحقیقات در ارتباط با مدیریت منابع آب، مدیریت خاک، تولیدات گیاهی و دامی در نواحی بیابانی، علل فرسایش خاک و پیامدهای آن پرداخته می شود.

http://www.dri.edu/atmospheric-sciences/atms-research/dust-in-the-environment

این مؤسسه در نوادا – ایالات متحده قرار دارد و یکی از مهمترین مراکز تحقیقات بیابان در دنیا است که دارای ارتباط علمی با سایر مراکز تحقیقاتی در این حوزه در دنیا است. این مؤسسه با دو دانشگاه Reno  و Las Vegas در زمینه مسائل مختلف نواحی بیابانی در ارتباط است و از مراکز پیشرو در تحقیق، توسعه و استفاده از فناوری های زیست محیطی جهت بهبود زندگی ساکنان نواحی خشک در ایلات متحده و دیگر مناطق دنیا است. 

اهداف تحقیقاتی این مرکز در ارتباط با بحث گردوغبار عبارتند از:

·        بررسی اثرات گردوغبار بر تغییرات تابشی

·        تحلیل شیمیایی PM10 و PM2.5

·        مدلسازی الگوهای انتشار آلاینده ها

·        ارائه راهکارهایی برای کنترل انتشار گردوغبار در نواحی بیابانی و همچنین آلاینده های شیمیایی

·        نمونه برداری از آلاینده های جوی و آماده سازی برای تحلیل‌های بعدی

·        جمع آوری و آرشیو داده‌های هواشناسی

http://www.gujaratdesertecology.com
این مؤسسه یک مرکز تحقیقاتی در ارتباط با مسائل مختلف زیست محیطی و اکولوژیکی شایع در نواحی بیابانی است. این مرکز با رویکرد پژوهش میان رشته ای سعی دارد به توسعه و حمایت از مطالعات زیست محیطی در نواحی خشک در شبه قاره هند بپردازد.

یکی از شاخه های تحقیقاتی این مرکز، برنامه ریزی های محیطی و مطالعات زمین شناسی و جغرافیایی است. در یکی از شاخه های تحقیقاتی با استفاده از تکنیک های زمین سنجش از دور و مشاهدات میدانی به بحث حفاظت خاک، بررسی وضعیت بیابان زائی در هند، نقشه های پتانسیل بیابان زائی، ارزیابی مشکلات زیست محیطی در نواحی بیابانی می پردازد.

http://www.gobabebtrc.org

این مؤسسه یک مرکز بین المللی برای آموزش و پژوهش در ارتباط با طیف گسترده ای از مسائل مختلف نواحی خشک مانند باستان شناسی، انسان شناسی، محیط زیست، اکولوژی، زمین شناسی، هوا و اقلیم شناسی در نامیبیا است. این مرکز سعی دارد با آموزش و ترویج استفاده از فناوری های نوین، به بهبود زندگی و آشنایی ساکنان نواحی خشک با مشکلات مختلف این نواحی کمک نماید.

بخش هواشناسی و علوم جو این مرکز مسئولیت پژوهش و اندازه گیری پارامترهای مختلف جوی در نواحی بیابانی این کشور را بر عهده دارد. مطالعه تغییرات اقلیمی و اندازه گیری گازهای مختلف گلخانه ای در سطح بیابان نامیب، اندازه گیری بودجه تابش موج کوتاه و بلند و همچنین ثبت طوفان های شن و ماسه در سطح این بیابان ها از دیگر مسئولیت های این مرکز است.

https://www.mendoza.conicet.gov.ar/portal/iadiza/english
این مرکز به منظور انجام تحقیقات در ارتباط با اکوسیستم های بیابانی، تحول اراضی بیابانی و مسائل زیست محیطی در مناطق خشک آرژانتین و با یک رویکرد بررسی میان رشته ای ایجاد شده است. 

هدف این مرکز ارزیابی سیستم های بیولوژیک و فعالیت فیزیکی نواحی خشک به منظور برنامه ریزی جهت مدیریت خاک و جلوگیری از بیابان زائی در نواحی خشک و بر اساس استفاده از یافته های علمی دانشمندان و ارتباط مؤثر با سایر رشته های علمی همچون جغرافیا، آب و هواشناسی، جامعه شناسی، معماری، دام پزشکی، زیست شناسی و بوم شناسی ایجاد شده است.

https://en.uniss.it

این مرکز به منظور مدیریت، توسعه و پژوهش و مشارکت در پروژه های تحقیقاتی بین المللی در زمینه بیابان زائی، و همچنین عوامل مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با آن و در نهایت ارائه راهکارهایی برای مهار آن، در دانشگاه ساساری ایتالیا ایجاد شده است. محققان این مرکز به طور اختصاصی به مطالعه جنبه های فیزیکی، بیولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی بیابان زائی و تخریب سرزمین با تأکید بر اثرات آن بر کشاورزی در حوزه مدیترانه می پردازند.

از اهداف این مرکز، آموزش، پژوهش و تبادل اطلاعات در سطح ملی و بین المللی در آموزش علمی پژوهشگران جوان در حوزه مسائل مختلف بیابان زائی مانند زراعت و اصلاح نباتات، هیدرولوژی و سنجش از دور، تنوع زیستی، جامعه شناسی، مهندسی محیط زیست و اقتصاد کشاورزی می پردازد.

http://desert.ut.ac.ir

مرکز تحقیقات بین المللی بیابان در سال ۱۳۵۴ به صورت یک واحد مستقل در دانشگاه تهران به منظور شناخت جامع مناطق کویری و بیابانی ایران از لحاظ طبیعی، انسانی، اجتماعی و مسائل مربوط به محیط زیست و همچنین اعتلای سطح پژوهشی و علمی کشور به منظور عمران مناطق کویری و بیابانی و بهبود وضع زندگی مردم این مناطق به عنوان یک پژوهشکده تأسیس شد. 

این مرکز بر اساس مصوبه شورای دانشگاه از سال ۱۳۸۵ ش. به «مرکز تحقیقات بین المللی همزیستی با کویر» و از سال ۱۳۸۸به «مركز تحقیقات بین المللی بیابان» تغییر نام داده است.

این مرکز در سه حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، تولیدات گیاهی و دامی، توسعه و عمران مناطق بیابانی دارای فعالیت آموزشی است. 

http://www.insa.gov.br

این مرکز به منظور یافتن راه های بین سازمانی بمنظور از میان برداشتن موانع آموزش، پژوهش و انتشار سیاست های عمومی مرتبط با مسائل مختلف نواحی نیمه خشک و با هدف توسعه پایدار این نواحی ایجاد شده است.

این مرکز دارای گروه های تحقیقاتی زیر است:

۱-     محیط زیست: که شامل بخش های تحقیقاتی تغییرات اقلیمی در نواحی نیمه خشک، اکوسیستم ها و پویایی گونه‌های گیاهی در این نواحی، مدیریت خاک های تخریب شده در نواحی نیمه خشک و ارائه راهکارهای مناسب برای بازسازی این خاک ها برای جلوگیری از پیامدهای بعدی.

۲-     منابع طبیعی: شامل بخش های تحقیقاتی حفاظت خاک، حفاظت از تنوع ژنتیکی، حیوانی و گیاهی، مطالعه آب و خاک و گیاه در نواحی نیمه خشک، استفاده بهینه از منابع آب در برزیل

۳-     اکوسیستم های کشاورزی و تولیدات دامی

۴-     صنایع کشاورزی و انرژی های جایگزین در این نواحی

۵-     توسعه آموزش های اجتماعی و سیاسی در این نواحی

http://www.crida.ernet.in

CRIDA موسسه تحقیقاتی  در هند است که در سال ۱۹۸۵ تأسیس گردیده است و به پژوهش هایی در ارتباط با کشاورزی دیم در شبه قاره هند می پردازد. پروژه های ملی و بین المللی بسیاری در ارتباط با مسائل مختلف مرتبط به کشاورزی دیم در این مرکز انجام میگردد. یکی از اهداف تحقیقاتی این مرکز بررسی اثرات ذرات آئروسل ها بر کشاورزی و پارامترهای تأثیرگذار بر آن است.

http://www.metoffice.gov.uk

این مرکز از سال ۲۰۰۸ به دلیل عملیات نظامی نیروهای بریتانیایی و ناتو در خاورمیانه، اقدام به ارائه پیش بینی های گردوغبار در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپا می نماید. هدف اولیه از ارائه این پیش بینی ها، آگاهی نیروهای نظامی از وضعیت طوفان های گردوغبار و دید افقی برای برنامه‌ریزی عملیات نظامی در این منطقه است. همچنین در برخی از موارد، طوفان های گردوغبار در صحرای بزرگ آفریقا منجر به انتقال گردوغبار توسط جریانات جوی به اروپا می شود. از اهداف دیگر این مرکز ارائه پیش آگاهی از چنین مواردی برای ساکنان کشورهای اتحادیه اروپا است.

https://mgm.gov.tr/eng/forecast-cities.aspx

این مرکز به ارائه پیش بینی روزانه گردوغبار در مقیاس منطقه ای می پردازد. این مرکز فعالیتی در زمینه توسعه مدل ها و پیش بینی ها نداشته و تنها از محصولات مرکز ابر محاسباتی باسلونا – Dream – ۸B برای نشان دادن وضعیت گردوغبار در منطقه استفاده می نماید.

http://www.nwp.gov.eg/index.php/en

این مرکز نیز به ارائه روزانه پیش بینی گردوغبار در شمال آفریقا، جنوب اروپا و خاورمیانه می پردازد. در منطقه خاورمیانه، این مرکز یکی از فعال ترین مراکز در زمینه ارائه پیش بینی های منطقه ای گردوغبار است، گرچه در زمینه توسعه مدل ها و ارائه روش های جدید فعالیت نمی‌کند.

http://forecast.uoa.gr/dustindx.php

طراحی و توسعه مدل SKIRON که یک مدل شبیه ساز برداشت، نقل و انتقال و نهشت گردوغبار است و تنها مدل عملیاتی پیش بینی گردوغبار است، از جمله فعالیت های این گروه تحقیقاتی می باشد.

https://web.unep.org

مرکز فعالیت‏های سازمان ملل متحد در زمینه حفاظت از محیط زیست، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) قرار دارد که بعد از کنفرانس سال ۱۹۷۲ استکهلم در مورد محیط زیست انسان، به عنوان یک ارگان نیمه مستقل فرعی سازمان ملل متحد تأسیس شده است تا وضعیت محیط زیست جهانی و اثرات سیاستها و تدابیر زیست‏محیطی ملی و بین‏المللی را تحت نظر داشته باشد.

برنامه ملل متحد برای حفاظت از محیط زیست، به عنوان نگهبان وحافظ محیط زیست جهان، درنایروبی – کنیا (کشوری که بهترین وغنی‏ترین تنوع زیستی جهان را داراست) استقرار یافت. این برنامه  دفتری طراحی شده در سیستم سازمان ملل است که وظیفه آن توجه به مسائل و مشکلات محیط زیستی در دو سطح جهانی و منطقه‏ای است. بر اساس این برنامه، مسائل محیط زیست و مرور خطراتی که متوجه آن است به جامعه جهانی و دولتها یادآوری می‏شود و در خصوص رابطه میان توسعه و حفظ محیط زیست سیاست‏های معقولی مطرح می‏گردد.

http://www.prevair.org/en/prevision_pous_desert.php

پروژه CTM-MOCAGE یک مدل تحت نظارت سازمان هواشناسی فرانسه است که برای پیش بینی و مدلسازی ذرات شیمیایی در جو و نقل و انتقال آن و همچنین تعیین روابط متقابل بین اقلیم و ترکیبات شیمیایی جو طراحی شده است. این مدل  قابلیت امکان شبیه سازی غلظت توده ذرات معلق؛ عمق نوری ذرات معلق، ستون ذرات معلق و انتشار آن ها را دارد.

http://www.frw.org.ir

استفاده از تجربیات عملیاتی در امر فعالیتهای بیابان زایی.

این سازمان متولی اصلی اجرای فعالیتهای بیابان زدایی در کشور ایران است، از این رو می توان در انجام پروژه های میدانی مقابله با بیابان زایی از تجارب محققین این سازمان بهره گرفت. 

.

این مرکز پژوهشی، به انجام مطالعات مختلف در ارتباط با معضلات مناطق خشک همچون بیابان زایی و کمبود منابع آبی می پردازد. از این رو می توان از تجربیات متخصصین این مرکز پژوهشی و داده های بدست آمده از کشور های مختلف منطقه خاورمیانه در انچام هر چه بهتر کارهای تحقیقاتی آینده بهره گرفت.

http://www.ndsc.ncep.noaa.gov

این شبکه بین المللی دارای بیش از ۷۰ ایستگاه زمینی ثبت اطلاعات لیداری، ایستگاه های تحقیقات سنجش از دوری برای دیده بانی و درک تغییرات فیزیک و شیمیایی در استراتوسفر و تورپوسفر بالایی است که هدف آن درک بهتر تغییرات اقلیمی است.

این شبکه دارای ابزارهای زیر برای اندازه گیری متغیرهای جوی است:

·لیدار

·اسپکترومتر مرئی و فرابنفش

·رادیومتر مایکروویو

·طیف سنج تبدیل فوریه مادون قرمز

https://www.desertcontrol.com
فناوری ارائه شده: نانو رس مایع
محل فعالیت: نروژ

https://www.mobydick.com/en
فناوری ارائه شده: دستگاه اسپری قطرات آب برای فرونشاندن گرد و غبار
محل فعالیت: سوئیس
حوزه فعالیت: پالایش هوا

https://www.studioroosegaarde.net/project/smog-free-tower
فناوری ارائه شده: طراحی برج تصفیه هوا از دود و ساخت الماس مصنوعی از دوده متراکم شده
محل فعالیت: هلند

https://www.icpdc.com/fa
این شرکت با هدف مطالعاتی در رابطه با روش‌های طراحی و اجرای پارک‌های صنعتی و شیمیایی از قبیل پارک نمک و پارک گوگرد تاسیس گردیده است. گروه تپشا معتقد است که فرصت بسیار مناسبی در کشور جمهوری اسلامی ایران برای گسترش سرمایه‌گذاری‌ در زمینه توسعه زنجیره ارزش و تکمیل صنایع پایین دستی در کشور وجود دارد که منجر به توسعه پارک‌های یکپارچه صنعتی و شیمیایی در ایران خواهد شد.

نیاز به توسعه شیوه‌های مدیریت گرد و غبار و تثبیت ریزگردها مانند استفاده از مالچ و هم چنین با توجه به قیمت گزاف و مسائل زیست محیطی مالچ نفتی، استفاده از مالچ جایگزینی مانند مالچ معدنی را امری اجتناب‌ناپذیر میکند. در مقایسه با مالچ نفتی ، مالچ معدنی دارای چندین مزیت است: مالچ معدنی محیط بهتری برای خاک فراهم می‌کند؛ درجه حرارت خاک را تعدیل می‌سازد؛ تخلخل خاک و میزان نفوذ آب را در هنگام باران شدید افزایش می‌دهد و زه‌آب را کنترل می‌کند.

مالچ معدنی تهیه شده توسط شرکت تپشا سازگار با محیط زیست و غیر سمی است و در صورت استفاده صحیح، برای انسان، حیوان یا گیاه مضر نیست.

faravaresh.co
شرکت بسپار فراورش ایرانیان در سال ۱۳۹۵ توسط تعدادی از متخصصان  و اساتید دانشگاه تاسیس گردید. این شرکت در پارک علم و فناوری مدرس مستقر  می باشد و هدف اصلی از تاسیس این شرکت تولید دستگاه Force Spinning  برای نخستین بار در ایران و آسیا  تولید نانو الیاف و تجهیزات پلیمری  می باشد.
پارچه سوپر جاذب یکی از محصولات این شرکت است که در بیابان زدایی و حفظ رطوبت خاک کاربرد دارد.

http://behkavco.ir
فناوری ارائه شده: پلیمر پلی لاتیس تثبیت کننده ماسه های روان
استفاده از مالچ نفتی به منظور تثبیت ماسه‌های بادی از دیر باز در کشور مورد استفاده قرار گرفته است. يكي از موادي كه مي‌تواند در تثبيت شن‌هاي روان مورد استفاده قرار گيرد، پليمري به نام پلی‌لاتیس است. پلی‌لاتیس، پليمري در مقياس نانويي با پايه طبيعي است كه با برخورداري از يك شبكه كراسلينكي، امكان چسبانيدن ذرات جامد خاك به يكديگر را فراهم ‌آورده و از حركت ماسه و خاك در مقابل بادهايي با سرعت بيش از ۱۰۰ كيلومتر جلوگيري مي نمايد.
مهمترین فعالیت های شرکت از بدو تاسیس:
۱-تحقيق و دستيابي به دانش فتي  و توليد پليمر پلي لاتيس با هدف تثبيت شنهاي روان  براي مقابله با بيابان زدايي و جلوگيري از گرد و غبار  با همكاري شركت بسپار گستر جاويدان و گروه زيست پالايش زمين
۲-اجراي قرارداد پايلوت پلنت تثبيت شن با پليمر پلي لاتيس  در منطقه ابوزيد آباد كاشان  با سازمان جنگلها و مراتع كشور سالهاي ۱۳۸۵-۱۳۸۶
۳- اجراي  كنترل باد بردگي دپو هاي ،المينيوم المهدي ،معدن گل گهر سيرجان و انبارهاي روباز فولاد خوزستان ۱۳۸۸-۸۹

شرکت MANN + HUMMEL بیش از ۷۷ سال است که در تصفیه مایعات و هوا متخصص بوده و در زمینه آلودگی هوا، اهداف خود را بر بهبود کیفیت هوا در نقاط اصطلاحا کانونی متمرکز نموده است. در واقع مهم‌ترین هدف کارشناسان این شرکت، متمرکز بر چگونگی پالایش هوا در مکان‌های است که آلودگی هوا در آنجا زیاد است.
https://www.mann-hummel.com/en/?author=18

TelegramWhatsappFacebookLinkedInInstagramLinkedInBale
تهران- میدان شیخ بهایی- خیابان اوستا-پلاک ۷
تلفن: ۶۱۰۰۶۰۴۱-۰۲۱
ایمیل:info@sds-tc.ir
کدپستی:۱۹۹۵۸۵۹۶۱۱

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری