اتخاذ راهکارهای مناسب برای تضمین پایداری سرزمینی

تهران- ایرنا- دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی آثار زیست محیطی ناشی از مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر خوزستان با تاکید بر اینکه هرگونه مالچ‌پاشی برای تثبیت شن در مناطقی که مشکل گرد و خاک ندارند، ممنوع است، پیشنهاد کرد: با اتخاد راهکارهای مناسب، پایداری سرزمینی تضمین شود.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی آثار زیست‌محیطی ناشی از مالچ‌پاشی در منطقه بیت کوصر» آورده است؛ مالچ‌پاشی نفتی یکی از روش‌های رایج تثبیت ماسه‌های روان در طول بیش از ۵ دهه گذشته در ایران بوده است.

این گزارش افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به نتایج آثار زیست‌محیطی عملیات مالچ‌پاشی بر گیاهان، جانوران و اکوسیستم منطقه، روند احیای آن و خاک منطقه، باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد.

گزارش دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس، به‌منظور بررسی آثار زیست‌محیطی اجرای طرح مالچ‌پاشی نفتی بر اکوسیستم و زیستگاه منحصر به‌فرد زیستی ماسه‌زارهای منطقه بیت‌کوصر دشت آزادگان استان خوزستان تدوین شده است.

این گزارش یادآور شد: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرگونه مالچ‌پاشی برای تثبیت شن در مناطقی که مشکل گرد و خاک ندارند، ممنوع است.

مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: در اجرای ردیف ۳ بند «هـ» تبصره «۱» ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ را که بیان می‌دارد «۱۱ درصد اعتبار برای انجام عملیات خاک‌پوش (مالچ‌پاشی کردن) سازگار با محیط زیست مورد تأیید سازمان ذی‌ربط، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور)»، قرار گیرد، پیشنهاد می‌شود تا با اتخاد راهکارهای مناسب، پایداری سرزمینی تضمین شود.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/83756650/

تاریخ انتشار :

2020-04-21

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

دسته بندی :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری