اختصاص ۱۵ میلیارد ریال برای مقابله با گرد و غبار به خراسان شمالی

جنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۱۵ میلیارد ریال از منابع ملی مقابله با گرد و غبار به این استان اختصاص یافته که در کانون‌های فرسایش بادی واقع در مناطق تحت مدیریت و به‌خصوص منطقه میاندشت شهرستان جاجرم هزینه می‌شود.

مهدی اله پور به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تخصیص اعتبار برای این موضوع در سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان که در سال گذشته انجام شد، از طریق انعقاد تفاهم نامه با استاندار و با پیگیری‌های این اداره کل و متعاقب آن سفر مدیر ملی ستاد گرد و غبار کشور به استان و بازدید میدانی از کانون های گرد و غبار استان بتازگی محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان اعتبار قرار است در مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان، صرف حفاظت، احیا، قرق و مدیریت چرای دام شود.

وی خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم تا در سال جاری نیز، از منابع  ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار کشور، اعتبار مناسبی را برای استان جذب کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بیش از ۱۵ هزار هکتار کانون و گرد و غبار در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان شمالی شناسایی شده که در معرض فرسایش بادی است. 

اله پور با بیان اینکه شدت آلودگی و غلظت گرد و غبار در این کانون ها، کم و متوسط است افزود: تنها کانون گرد و غبار با شدت متوسط در منطقه میاندشت شهرستان جاجرم است که بیش از پنج هزار هکتار وسعت دارد. 

وی با بیان اینکه این کانون، بخش هایی از شهرستان های جاجرم و اسفراین را تحت تاثیر قرار می دهد خاطرنشان کرد: شناسایی کانون های گرد و غبار در میاندشت، نتیجه مطالعاتی است که در سطح ملی و در ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار کشور  انجام شده است. 

وی افزود: کانون های گرد و غبار با شدت کم نیز در منطقه میاندشت شهرستان جاجرم شناسایی شده که بیش از ۱۰ هزار هکتار وسعت دارد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در سال های گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح های مقابله با گرد و غبار به استان اختصاص یافت که این رقم بسیار ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی، تخریب عرصه های طبیعی، ضعف پوشش گیاهی و از بین رفتن مراتع و چرای مازاد بر ظرفیت عامل ایجاد و توسعه کانون فرسایش بادی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: اندازه ریزگردهای منطقه میاندشت در حد  ۲.۵ میکرون قابل سنجش خواهد بود که  البته تهدید ریزگردهای کوچک تر برای سلامت انسان، بسیار بیشتر از غبارهای درشت است زیرا ماندگاری و نفوذ این ذرات در سیستم تنفسی استان بیشتر است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است. ‌

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/83812764

تاریخ انتشار :

2020-06-08

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

دسته بندی :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری