بارندگی ۶۹ درصد بروز گرد و غبار را در ایلام کاهش داد

یلام – ایرنا – معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: بارش کم سابقه نزولات جوی در سال بارشی ۹۷ – ۹۸ کاهش ۶۹ درصدی بروز پدیده گرد و غبار در استان ایلام را از ابتدای سال جاری تاکنون در پی داشته است.

علی طاهر سارایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون در استان ایلام ۱۶ روز آلودگی ناشی از پدیده گرد و غبار با پایداری ۲۴ ساعته ثبت شده است.

وی افزود: در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴۶ روز آلودگی ناشی از گرد و غبار در استان ایلام ثبت و گزارش شده بود که این آمار بیانگر کاهش محسوس گرد و غبار در استان ایلام است.

سارایی علت اصلی کاهش آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار را بارش نزولات جوی در سال زراعی جاری به ویژه بارش های تند و سیلابی فروردین ماه عنوان کرد.

وی توضیح داد: این بارش های مداوم و متوالی باعث شد که تالاب های خشک شده و کانون های تولید گرد و غبار در عراق، سوریه، خوزستان و نواحی داخلی خود استان ایلام مرطوب و سیراب شود.

وی یادآور شد: همچنین این بارش ها موجب رشد گیاهان و علفزارها در این مناطق بیابانی و نیز تثبیت خاک شد و این عوامل در کاهش شکل گیری گرد و غبار در منطقه تاثیر بسزایی داشت.

سارایی تاکید کرد: سال های گذشته همیشه این مواقع از سال استان ایلام شاهد بروز و ورود گرد و غبار از کانون های غبارخیز عراق، سوریه، عربستان و گاه خوزستان بود که امسال این روند کاهش چشمگیر داشته است.

به گزارش ایرنا، استان ایلام بیش از یک دهه است که باتوجه به تغییرات اقلیمی و جغرافیایی منطقه و نیز کاهش محسوس نزولات جوی درگیر پدیده گرد و غبار است که این موضوع باعث بروز تنش های زیستی در استان شد.

از جمله این موارد می توان به خشکیدگی گسترده درختان بلوط و بنه، آفت زدگی اراضی جنگلی، ایجاد مشکلات تنفسی برای ساکنان این استان، زیان های اقتصادی و … اشاره کرد.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/83388252/

تاریخ انتشار :

2019-07-09

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

دسته بندی :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری