بیابان‌زدایی بیش از ۴۵ هزار هکتار مراتع خراسان جنوبی اجرا شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از سال گذشته تاکنون با تخصیص ۷۳ میلیارد تومان اعتبار به استان، ۴۵ هزار و ۸۵۰ هکتار عملیات بیابان‌زدایی در استان انجام شده است.

علیرضا نصرآبادی در نشست خبری روز جهانی مقابله با بیابان‌زدایی افزود: اکنون از مجموع مساحت استان (بیش از ۱۵ میلیون هکتار) پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار بیابان است که نسبت به مطالعات قبلی حدود ۶۸ درصد اضافه شده و به بیشتر از یک سوم مساحت استان رسیده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان در قالب ۲۸ کانون فرسایش بادی در وضعیت بحرانی قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۶ درصد (حدود ۱۳ میلیون هکتار) عرصه‌های طبیعی استان را عرصه‌های بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی دومین استانی بیابانی کشور و جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار است.

نصرآبادی یادآور شد: تاکنون برای حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از وسعت بیابان‌های استان طرح‌های مقابله با بیابان‌زدایی انجام شده است که یک بسته کامل از اقدامات اجرایی و مراقبتی است.

وی با اشاره به اقدامات مقابله‌ با بیابان‌زدایی در استان گفت: با وجود محدودیت‌های اعتباری، عملیات بیابان‌زدایی از جمله کاشت بذر، نهالکاری، احداث هلالی آبگیر، احداث بادشکن زنده و غیر زنده، آبیاری سنواتی و سایر در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی استان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: افزایش سرانه فضای سبز عرصه‌های بیابانی، افزایش ذخیره نزولات جوی و مهار روان آب‌های سطحی از اهداف اجرای عملیات مقابله با بیابان‌زدایی است.

وی با اشاره به شعار روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی «مقابله با بیابان‌زایی تولید پایدار و مصرف بهینه غذا، علوفه و الیاف» گفت: سال گذشته اعتبار حوزه  بیابان‌ها بی‌سابقه بوده است.

نصرآبادی افزود: سال ۹۸ حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از کارگروه مقابله با گرد و غبار دریافت کردیم که دبیری این کارگروه با سازمان محیط زیست است و اغلب در راستای طرح‌های مالچ‌پاشی سالم اجرا شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اعتبار ۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه به استان اختصاص یافت که در مجموع اعتبارات نسبت به سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون در همه شهرستان‌ها اقدامات و طرح‌های بیابان‌زدایی اجرایی شده که می‌توان گفت در تمام استان حدود ۴۵ هزار ۸۰۰ هکتار انواع مختلف پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی در حال اجراست و تا ۹۰ درصد نیز به پایان رسیده است.

نصرآبادی تاکید کرد: بر خلاف تصور عموم آنچه سبب بیابان‌زایی می‌شود خشکی هوا نیست بلکه عدم مدیریت صحیح بر زمین و تخریب آن در اثر فعالیت‌های نابجای انسان است.

وی اضافه کرد: تجربیات و مطالعات نشان می‌دهد مدیریت صحیح و مناسب بر بیابان‌ها به خصوص در نواحی حاشیه‌ای آنها، تأثیری چشمگیر بر جلوگیری از گسترش این معضل جهانی و کاهش طوفان‌های گرد و غبار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اجرای پروژه‌ بین‌المللی ترسیب کربن از سال ۸۳ تاکنون در استان یادآور شد: قبل از دهه ۸۰ مهاجران افغان به ویژه در شهرستان زیرکوه سبب تخریب منابع طبیعی و مراتع شده بودند به همین دلیل نخستین پروژه بین‌المللی برای استان اجرایی شد که مشارکت جوامع و توانمندسازی آنها این پروژه را در جهان شاخص کرد.

وی با اشاره به بازدید ۱۷۰ کشور جهان از پروژه ترسیب کربن استان افزود: سال ۲۰۱۷ این استان یکی از الگوهای برتر اجرای طرح ترسیب کربن شد در ادامه نیز بحث طرح تعمیم ترسیب کربن اجرایی شد.

نصرآبادی تصریح کرد: نتایج و روند اجرای مثبت استان سبب شد سال ۹۶ نیز یک پروژه بین‌المللی دیگر ترسیب کربن در نهبندان اجرایی شود که هم اکنون در حال اجرا است.

وی یادآور شد: در مجموع تاکنون ۸۲ میلیارد تومان در حوزه بیابان به استان اختصاص یا ابلاغ شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم با اشاره به اعتبار بسیار خوب بیابان در سال گذشته گفت: از سال ۹۸ تاکنون هشت هزار هکتار نهالکاری در استان انجام شده که در نوع خود یک انقلاب در بیابانزدایی به شمار می‌آید.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی همچنین درباره طرح هاب منطقه‌ای شتر در استان اظهار داشت: این طرح بر اساس دستورالعمل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: پرورش شتر در محیط بسته و تامین علوفه با کاشت مراتع در نظر گرفته شده است تا علاوه بر تامین علوفه مورد نیاز شترها مراتع نیز احیا شود.

آخوندی با اشاره به شدت گرم شدن هوا و احتمال آتش‌سوزی در مراتع از مردم خواست نهایت دقت در جمع آوری زباله‌ها در محیط زیست و یا روشن کردن آتش در عرصه‌های منابع طبیعی را داشته باشند و در صورت هرگونه حریق موضوع را با سامانه ۱۵۰۴ و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/83823065/

تاریخ انتشار :

2020-06-16

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

دسته بندی :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری