رتبه اول ایران در فرسایش خاک/تائید تنها ۲ مالچ زیستی برای تثبیت کانون‌های ریزگرد

دبیر کارگروه فرسایش و حفاظت خاک در ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، با تاکید بر اینکه ایران در زمینه فرسایش خاک در رتبه‌های اول دنیا قرار دارد، افزود: برآوردها نشان می‌دهد که به طور میانگین ۲ میلیارد تن در سال فرسایش خاک در کشور داریم و با سیلی که اواخر سال جاری در کشور رخ داد، ۳ تا ۴ میلیارد متر مکعب خاک از دست دادیم؛ خاکی که ۳ تا ۴ میلیون سال به طول انجامید تا تشکیل شود.

روش‌های تثبیت خاک

دبیر کارگروه فرسایش و حفاظت خاک در ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، با بیان اینکه برای تثبیت کانون‌های ریزگرد به غیر مالچ پاشی باید اقدامات دیگری مانند محدود کردن چرای دام در مراتع انجام شود، افزود: در حال حاضر مطالعات وسیعی در زمینه مالچ‌های زیستی و رسی که می‌تواند جایگزین مالچ‌های نفتی شود و دوستدار محیط زیست نیز هستند، انجام شده است؛ ولی تاکنون دو مالچ زیستی تولید شده مورد تایید قرار گرفته‌اند.

وی از اجرایی شدن پایلوت این دو مالچ زیستی در استان‌های سیستان و بلوچستان و اصفهان خبر داد و یادآور شد: در سطح ۲۰۰ هکتار در منطقه “زهک” استان سیستان و بلوچستان اجرا شده است و بر روی کامل‌تر شدن این مالچ مطالعات آن ادامه دارد.

گرجی با بیان اینکه تاکنون صدها نمونه مالچ زیستی به این ستاد ارسال شده است، گفت: پایلوت‌های این مالچ‌ها اجرایی شده است که به دلایل مختلفی همچون پایداری پایین و یا دارا بودن چالش‌های زیست محیطی رد شدند و مالچ رسی که در حال حاضر به آن رسیده‌ایم، از ۵ سال گذشته مطالعه در این باره شروع شده است.

بادشکن‌های زیستی

این محقق استفاده از بادشکن‌های زیستی را برای حفاظت از جاده‌ها و حفاظت از مزارع در برابر طوفان‌های شن و گرد و غبار دانست و خاطر نشان کرد: برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار اطراف دریاچه ارومیه در وسعت ۶۰۰ هکتاری این بادشکن‌های زیستی و غیر زیستی استفاده شد که در کاهش طوفان‌های گرد و غبار مؤثر بوده است.

وی بادشکن‌های زیستی را درختان دانست و گفت: با توجه به نتایج خوبی که کسب شد، استفاده از این بادشکن‌ها یکی از دستور کارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه برای توسعه اراضی حاشیه این دریاچه قرار گرفته است.

منبع خبر:

https://www.isna.ir/news/98100301792

تاریخ انتشار :

2019-12-24

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری