مقایسه دو تکنیک کنترل فرسایش خاک؛ «مالچ‌پاشی هیدرولیکی» و «پتوی رولی کنترل فرسایش»

این مطلب به مقایسه دو محصول تثبیت‌کننده خاک شرکت پروفایل در کنترل فرسایش با رویکرد احیای پوشش گیاهی می‌پردازد؛ «مالچ‌ هیدرولیکی» و «پتوی رولی کنترل فرسایش»

همانطور که در شکل شماره ۱ ملاحظه می‌شود، شرکت پروفایل تولیدکننده طیف وسیعی از مالچ‌های هیدرولیکی با هدف ارائه انواع روش‌های کنترل فرسایش می‌باشد؛ تولید محصولات ماتریس مالچ تثبیت‌شده تا محیط‌های رشد انعطاف‌پذیر بلند مدت.

شکل (۱) – انواع محصولات کنترل فرسایش شرکت پروفایل

هر یک از این محصولات سطح عملکردی را ارائه می دهند که به طرز مطلوبی با انواع خاصی از پتوهای رولی کنترل فرسایش قابل مقایسه می‌باشد. علاوه بر این، هنگام مقایسه داده‌های فنی، بر اساس نتایج آزمایش‌ها، مالچ هیدرولیکی تولید شده در شرکت پروفایل عملکرد کاملاً بهتری از خود نشان داده‌است.

Description: C:\Users\Sam\Desktop\3.jpg
شکل (۲) – مقایسه عملکرد انواع محصولات کنترل فرسایش شرکت پروفایل

در دنیای واقعی، این مالچ‌های هیدرولیک عملکردی فراتر از کنترل فرسایش و احیای پوشش گیاهی از خود ارائه می‌دهند. چگونگی این مطلب را به شما نشان خواهیم داد. در دسته‌ی مشابه، مالچ‌های هیدرولیکی شرکت پروفایل، در مقایسه با تکنیک پتوهای رولی، عملکرد به مراتب بهتری، به لحاظ کارایی، ایمنی محیط زیست و سهولت کاربرد ارائه می دهند.

محرک اصلی عملکرد ماده تثبیت کننده در این تکنیک، میزان تماس ماده با ذرات خاک است. هرچه سطح تماس بین بذر، خاک و مالچ بیشتر باشد، عملکرد مالچ بهتر خواهد بود. مالچ‌پاشی هیدرولیکی در دامنه‌های شیبدار مضرس بهتر عمل می‌کنند. چنانچه در شکل ۳ ملاحظه می‌شود، شیارهای موج‌مانند حاصل از چرخ زنجیر ماشین‌آلات، که مکان‌های مناسبی برای جمع‌شدن آب هستند، بهترین تکنیک برای آماده‌سازی خاک قبل از مالچ‌پاشی هستند. به محض استفاده از مالچ هیدرولیک تولیدشده در شرکت پروفایل، ماده به سطح خاک پیوند می‌خورد، حتی به ترک‌ها و شکاف‌ها نیز می رسد. تکنیک اسپری مالچ را قادر می‌سازد تا شکاف‌ها و مرزها را پر کند و به شما امکان حفظ بافت خاک را نیز می‌دهد. این امر باعث می‌شود تا جریان آب در خاک کاهش و نگه‌داری آب در خاک افزایش یابد.

شکل (۳)- مالچ‌پاشی هیدرولیکی در سطوح شیبدار دندانه دار

علاوه بر این، شیب‌بندی ناهموار و سطح تماس بالا با خاک، دانه و مالچ را در جای خود نگه می‌دارد، بنابراین جوانه‌زنی پایدارتری در طول شیب خواهید داشت. از طرف دیگر، تکنیک پتوهای رول‌شده به یک مرحله اضافی برای تسطیح شیب نیاز دارند، این مسئله منجر به ایجاد چسبندگی بیشتر بین شیب و سطح صاف پتو خواهد شد. چنانچه در شکل (۴) ملاحظه می‌گردد، متأسفانه شیب مسطح، به دلیل احتمال از زیر خالی شدن پتو، بیشتر مستعد جابجایی بذر به انتهای شیب و حرکت لایه در طی فرسایش است.

Description: C:\Users\Sam\Desktop\7.jpg
شکل (۴)- پدیده جابجایی بذرها در تکنیک پتوی کنترل فرسایش

 نتیجه تاسف بار، استقرار چند درمیان و نامنظم بذرها در پایین و نیز رشد محدود بذرها در بالای شیب است. همچنین پتانسیل بالایی برای فرسایش وجود دارد اما می‌توان آن را نادیده گرفت زیرا توسط پتو مخفی می‌شود.

شکل (۵)- پدیده پوشش گیاهی نامنظم در تکنیک پتوی کنترل فرسایش

اگرچه مالچ‌های هیدرولیکی اجراشده در محل در هنگام بارندگی به‌صورت یکپارچه و یکدست عمل می‌کنند،اما گیاهان به راحتی می‌توانند از میان ماتریس مالچ رشد کنند. از طرف دیگر، پتوهای رول‌شده غالباً به دلیل شبکه‌ای که آنها را در کنار هم نگه می‌دارد، مانند خیمه از روی سطح بلند می‌شود. در حالی که به نظر می‌رسد خوب است که گیاهان در حال رشد هستند، ولی این بلندشدن خیمه‌وار پتواتفاق خوشایندی نیست. زیرا این پدیده تاثیر منفی بر جوانه‌زنی بذرها و رشد گیاهان اطراف دارد. پدیده‌ خیمه‌ای شدن پتو، موادی که قرار است رطوبت و محافظت فراهم کند را پراکنده می‌کند. نتیجه این که شما زیر الیاف پتو گیاهان نیرومندی دارید ولی گیاهان اطراف آن بسیار پراکنده‌ و ضعیف هستند.

شکل (۶)- پدیده خیمه‌ای شدن در تکنیک پتوی کنترل فرسایش

عملکرد نهایی پس از رویش گیاهان یا وجود جانوران در محل، مشخص می‌شود. مالچ‌های هیدرولیکی ساختار مشبک ندارند و به همین دلیل مشکلات مرتبط با روش شبکه توری را ندارند. حتی توری‌هایی که نورتخریب‌پذیر یا قابل تجزیه بیولوژیکی هستند نیز برای تجزیه نیاز به زمان دارد و معمولاً بیشتر از مدت زمان انجام پروژه است. همانطور که قبلاً در پدیده‌ی خیمه‌ای شدن گفته شد، شبکه‌ها می‌توانند مانع رشد گیاه، حتی در مناطق سرسبز، شوند. مهم‌تر از همه اینکه، این توری‌های مشبک مشکلات پیچیده‌ای را فراهم می‌آورند. این توری‌ها نه تنها برای کارگران مزارع این منطقه که باید با آنها کار کنند، بلکه برای حیواناتی که می‌توانند در آن‌ها گرفتار یا حتی کشته شوند نیز مخاطراتی پدید می‌آورند.

نکته نهایی، مسئله‌ی راندمان نصب این محصولات است. در حالی که تکنیک‌ها و روش‌های نصب بسیار متفاوت است، واضح است که استفاده از مالچ‌های هیدرولیکی تولید شده در شرکت پروفیل به‌مراتب آسان‌تر است، کار و زمان کمتری نسبت به نصب پتو‌های کنترل فرسایش رول‌شده می‌برد. دلیل این امر این است که در این تکنیک، نیاز به آماده‌سازی محل نیست، هیچ بستی برای نصب و هیچ درزی برای ردیف کردن وجود ندارد. سهولت کاربرد و صرفه‌جویی در وقت و نیروی کار از مزایای استفاده از ابزار بذرکاری دوغابی است. با استفاده از این تجهیزات می توان کار را سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر تکمیل کرد که این امر بر اندوخته‌های کلی پروژه تأثیر مثبت می‌گذارد (شکل ۷).

شکل (۷)- قبل و بعد از اجرای تکنیک مالچ‌پاشی هیدرولیکی

یک ضریب اطمینان نیز وجود دارد، کارگران مجبور نیستند از دامنه‌های شیب دار بالا بروند و مالچ هیدرولیکی را مانند نصب پتوهای کنترل فرسایش با بست‌ نصب کنند. همچنین مشکل کمبود سایت و شکست بذر توسط کارگران وجود ندارد زیرا هنگام مالچ‌پاشی نیازی به راه رفتن روی شیب ندارند. هنگامی که شما مالچ‌ها را آسانتر، کم هزینه‌تر، با کنترل فرسایش و ایجاد پوشش گیاهی عالی و رعایت ایمنی کارگران و محیط زیست به محیط اعمال می‌کنید، چرا نباید از مالچ‌های هیدرولیکی تولیدی شرکت پروفایل به جای پتوهای کنترل فرسایش استفاده کنید؟!

نرم افزار Profile Soil Solutions Software با نام اختصاری PS3، یک منبع آنلاین عالی است که به شما کمک می‌کند تا پروژه‌های خود را دگرگون کنید. به محض ورود به سیستم، توصیه‌ها، مشخصات محصولات، همچنین دستورالعمل‌های نصب، جزییات چرخ زنجیری ماشین آلات و سایر اطلاعات فنی را دریافت خواهید کرد. همچنین ابزارهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا تکنیک مورد استفاده خود را از تکنیک پتوهای کنترل فرسایش به مالچ‌های هیدرولیکی تغییر دهید.

تهیه و ترجمه: سمیرا کریم- کارشناسی ارشد مهندسی عمران- محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس

منبع خبر:

https://www.youtube.com/watch?v=Bj-31Z4O0f4

تاریخ انتشار :

2020-06-23

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

پست های مرتبط


بهره‌گیری چین از فناوری در توسعه کشاورزی دیم

کشت دیم نقش مهمی در تضمین امنیت غذایی، حفاظت از زیست‌بوم‌ها، و کاهش فقر در چین دارد. به گفته می زورونگ (Mei...

افزایش بارندگی با استفاده از امواج صوتی

دانشمندان چینی برای افزایش بارندگی در فلات تبت از امواج صوتی استفاده می کنند. تیمی از دانشگاه تی. سینگوا از انرژی صوتی...

روش های حفظ آب، مبارزه با خشکسالی و فرسایش خاک

این نوشتار به تشریح روش‌های نسبتاً ساده نگه‌داری خاک می‌پردازد. تکنیک‌هایی که آب را به نفوذ در خاک وا می‌دارد تا حاصلخیزی...

مبارزه با بیابان‌زایی با استفاده از سیانوباکتری‌های آبی و نوعی نانوکامپوزیت

بیابان‌زدایی و اوتریفیکاسیون آب (تغذیه‌گرایی) دو مشکل بسیار مهم محیط زیستی در سراسر جهان هستند. برای کاهش هم زمان این دو مساله،...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری