نیاز آبی تالاب هامون و جازموریان با منشا گرد و غبار تعیین شد

محققان دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، در راستای کاهش بروز پدیده ریزگرد‌ها، طرح تحقیقاتی با عنوان «تعیین نیاز آبی تالاب هامون و جازموریان با منشأ گرد و غبار» را به انجام رساندند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، در راستای کاهش بروز پدیده ریزگرد‌ها در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، طرح تحقیقاتی با عنوان «تعیین نیاز آبی تالاب هامون- جازموریان با منشأ گرد و غبار”» را به انجام رساندند. گفتنی است، در نشستی با حضور جمعی از کارشناسان سازمان حفاظت و محیط زیست استان کرمان گزارش نهایی پروژه تعیین نیاز آبی تالاب هامون و جازموریان با منشأ گرد و غبار توسط محققاق دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی کرمان ارائه شد.

موسوی راد عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان گفت: به دنبال خشک‌سالی‌های اخیر وگرم شدن زمین و تغییر اقلیم، پدیده ریزگرد‌ها در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است و مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنین منطقه بوجود آورده است.

وی با اشاره به نتایج کارگروه‌های تخصصی در رابطه با احیاء تالاب هامون و جازموریان و اینکه این مهم راهکاری مناسب برای جلوگیری از بروز این پدیده است، عنوان کرد: محققان دانشگاه بنا به سفارش سازمان محیط زیست استان کرمان اقدام به انجام پروژه تحقیقاتی دراین زمینه نمودند.

نیاز آبی تالاب هامون و جازموریان با منشا گرد و غبار تعیین شد

در ادامه شرح خدمات انجام شده در راستای تعیین نیاز آبی تالاب توسط محمد صادق غضنفری یکی از محققان این طرح و عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان تشریح شد.

در پایان نشست نیز پیرامون مباحثی، چون شناسایی دوره‌های خشکسالی و پرآبی با استفاده از عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای، روند تغییرات سطح آب و گیاهی تالاب جازموریان در گذر زمان، پهنه‌بندی منابع عمده تمرکز ذرات گرد و غبار در محدوده تالاب، هدف‌گذاری محاسبه نیاز آبی متناسب با شاخص‌های منتخب، تعیین حد بهینه مورد نیاز برای تعیین نیاز‌های کمی و کیفی شاخص‌ها در سناریو‌های مختلف، تنظیم برنامه پایش تالاب بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

منبع خبر:

https://snn.ir/fa/news/776893/%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D8%A8%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%86%D8%B4%D8%A7-%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D8%BA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%AF

تاریخ انتشار :

2019-07-11

منتشر کننده :

admin

به اشتراک بگذارید :

دسته بندی :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری