پیشگیری از فعالیت ۱۶ کانون گرد و غبار در اصفهان

منصور شیشه فروش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعال شدن کانون‌های گردو غبار با وزش بادهای شرقی-غربی در استان اصفهان اظهار داشت: مقرر شد مطالعات منشأ یابی گرد و غبار توسط سازمان زمین شناسی انجام شود.

وی افزود: در سال گذشته، تیم‌هایی از اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، هواشناسی و محیط زیست به شناسایی و بررسی ۱۶ کانون گردوغبار در استان اصفهان پرداختند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وسعت یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار کانون‌های بیابانی در استان اصفهان، تصریح کرد: کانون‌های گرد و غبار به سه درجه تقسیم بندی شده که منطقه سگزی، انارک در اولویت این مناطق بیابانی جا گرفته است.

وی بیان داشت: کانون‌های بیابانی بیرون از استان هم در فعال شدن گرد و غبار در استان اصفهان نقش دارند.

شیشه فروش با توضیح اینکه استان اصفهان توسط بیابان‌های مرکز فلات ایران محصور شده است، گفت: سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان اصفهان بیابانی است.

اصفهان-مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان به استان اصفهان برای کنترل کانونهای گردو غبار و بیابان زدایی تخصیص داده شد.

وزش بادهای تابستانی کانون‌های بیابانی را فعال می‌کند

وی با بیان اینکه وزش بادهای تابستانی در استان اصفهان موجب فعال شدن کانون‌های گرد و غبار می‌شود، اذعان داشت: در روز گذشته وزش باد با سرعت ۸۰ الی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت موجب فعال شدن برخی از کانون‌های گردوغبار شد و تردد را در این منطقه با مشکل مواجه کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اشاره‌ای هم به فعالیت یک سال گذشته درجهت مهار کانون‌های گرد و غبار در استان اصفهان داشت و افزود: در وهله نخست، ۱۶ کانون بیابانی در استان اصفهان شناسایی شد و مقرر گردید سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای شناسایی و کنترل کانون‌های گردو غبار درجه یک و دو مطالعات ویژه ای انجام دهد.

تخصیص ۱۲ میلیارد تومان جهت کنترل کانون‌های گردو غبار

وی اضافه کرد: در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان به استان اصفهان در جهت کنترل کانون‌های گردو غبار و بیابان زدایی تخصیص داده شد که توسط اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست اجرایی شد.

شیشه فروش با اشاره به هزار و ۴۸۰ هکتار نهال کاری با تخصیص اعتبار ۶ میلیارد تومان توسط اداره کل منابع طبیعی بیان داشت: این نهال کاری‌ها در شهرستان‌های خوروبیابانک، آران و بیدگل، اصفهان، نائین و برخوار با گونه‌های مقاوم به شوری و خشکی انجام شده و تا شهریورماه هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در مناطقی که مالچ پاشی شده هم بالغ بر ۳۰۰ هکتار نهال کاری صورت گرفت، اظهار داشت: برای کنترل فعالیت کانون‌های گردو غبار و بیابان زایی مالچ پاشی رسی و نفتی در ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان آران و بیدگل با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اشاره‌ای هم به دو هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردستان، نطنز و نائین که تحت مدیریت روان آب در آبراهه‌ها درآمده اند، تصریح کرد: ۱۵ کیلومتر تله رسوب گیر توسط اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان برای پیشگیری از بیابان زایی اقدام شد.

وی افزود: ۵۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده در شهرستان خوروبیابانک برای ممانعت از حرکت شن‌های روان صورت گرفت.

شیشه فروش با اشاره به اقدام ۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اصفهان، نطنز، آران و بیدگل، نائین برای مبارزه با موش، گفت: تمام اقداماتی که از سال گذشته در استان اصفهان در حال اجراست در جهت پیشگیری از فعالیت کانون‌های گردو غبار و بیابان زایی انجام شده است.

وی بیان داشت: از ابتدا تاکنون اقداماتی برای ۳۰۷ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردستان، آران و بیدگل، کاشان، خوروبیابانک و اصفهان و برخوار و نطنز در جهت پیشگیری از بیابان زایی اجرا شده است.

منبع خبر:

https://www.mehrnews.com/news/4916213

تاریخ انتشار :

2020-05-04

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری