۳۴.۶ میلیون هکتار از مناطق کشور پتانسیل تولید گرد و غبار دارد

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار، گفت: اولویت در بحث مقابله با گردو غبار عملیات پیشگیرانه و اصلاحی است. 

به گزارش«پارما» از خبرگزاری مهر، علی محمد طهماسبی، افزود: بر اساس آخرین مطالعات ۳۴.۶ میلیون هکتار مناطقی هستند که پتانسیل تولید گرد و غبار را دارند و در ۲۳ استان کشور هستند از این وسعت ۶ ميليون هکتار پهنه و تپه ماسه‌اي است، اين تپه‌ها با اندازه ريزتر يقيناً با حجم بسيار زيادي، پتانسيل غبار خیزی دارند. وی ادامه داد: در سه سال گذشته از محل اعتبارات، اقدامات اجرایی در عملیات‌های پیشگیرانه و اصلاحی انجام شد و اثرات بسیار خوبي داشت تا جايي که به طور محسوسي تعداد روزهاي غبارناک در کشور کاهش يافت و اثرات آن کاملاً مشهود است و مردم نيز مي‌توانند اين را احساس کنند. 

طهماسبی در خصوص عملیات مالچ پاشی، گفت: یکی از عملیات‌هایی که همواره مورد بحث قرار می‌گیرد، علمیات مالچ پاشی است، این عملیات خودش هدف نیست، بلکه یک وسیله است برای استقرار پوشش گیاهی؛ در واقع هدف ما از مالچ پاشی، توسعه و تثبیت بیولوژیک منطقه است، به دلیل تحرک ماسه‌های روان باعث کنده شدن نهال‌ها توسط باد و یا مدفون شدن در زیر ماسه‌ها می‌شود، پس برای استقرار آن از مالچ استفاده می‌شود که به تدریج تجزیه می‌شود و پوشش گیاهی رشد می‌کند. وی افزود: از دیگر ویژگی‌های مالچ، حفظ رطوبت خاک است که باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی خوبی، در منطقه می‌شود، که مورد بهره برداری احشام منطقه هم قرار می‌گیرد، از طرفی نهال‌های کاشته شده نيز در محل‌هاي خود مستقر و مستحکم مي‌شوند.   

طهماسبی گفت: در کشور حدود ۶ میلیون هکتار تاکنون عملیات احیایی انجام شده است که منجر به ایجاد ۲.۵ میليون هکتار جنگل دست کاشت شده است که از اين ۶ ميليون هکتار فقط ۳۰۰ هزار هکتار عمليات   مالچ پاشی شده است، یعنی زمانی که دیگر هیچ راه حل دیگری نبود از مالچپاشی استفاده می‌کنیم.

طهماسبی تصریح کرد: در خصوص بیت   کوصر در فروردین از منطقه بازدید کردیم و این منطقه شرایطی را دارد که باید مالچ پاشی شود و جالب اینجاست که نواحی که سال گذشته عملیات ماچپاشی انجام شده پوشش گیاهی مطلوبی دارد.

منبع خبر:

اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

تاریخ انتشار :

2020-05-02

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

دسته بندی :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری