۵۵۰ هکتار از اراضی آران و بیدگل بیابان‌زدایی شد

کاشان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل گفت: طرح بیابان‌زدایی در ۵۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان با اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است.

رضا شفیعی در حاشیه بازدید مسوولان استانی از طرح مالچ‌پاشی نقاط کویری آران و بیدگل در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این طرح بیابان‌زدایی از بهمن سال گذشته با نهال‌کاری و قلمه‌کاری در اراضی بیابانی بخش کویرات این شهرستان آغاز شد و با مالچ‌پاشی ادامه یافت که امروز به پایان رسید.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح‌ها ۳۰۰ هکتار از ارضی بیابانی مالچ‌پاشی و نهال‌کاری شد و قلمه‌کاری نیز در سطح حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان آران و بیدگل به اجرا درآمد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل اضافه کرد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ اصله درخت قره‌داغ در سطح ۱۰۰ هکتار در طرح نهال‌کاری و نزدیک به ۱۷ هزار اصله قلمه گیاه اسکنبیل در ۱۵۰ هکتار از اراضی بیابانی بخش کویرات این شهرستان در قالب طرح قلمه‌کاری کاشته شده است.

وی در پاسخ به انتقادها برای اجرای طرح مالچ‌پاشی اظهارداشت: آسیبی به پوشش گیاهی و مرتعی منطقه با اجرای این طرح وارد نشده است، به طوری که امروز از نزدیک شاهد سرسبزی مرتع و پوشش گیاهی منطقه پس از مالچ‌پاشی هستیم.

شفیعی با بیان اینکه منتقدان راهکار جایگزین مورد تایید کارشناسی ارایه دهند، تشریح کرد: مالچ‌پاشی به شکلی جلوی تبخیر آب را می‌گیرد، اجازه پایین رفتن آب را هم می‌دهد و به شکلی به تثبیت پوشش گیاهی کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: سه دسته عملیات احیایی، اصلاحی و پیشگیرانه برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور صورت می‌گیرد که اولویت اصلی پیشگیرانه و اصلاحی است و در زمان ضرورت عملیات احیایی صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل، اجرای عملیات پیشگیرانه و اصلاحی در سال‌های گذشته در کشور و از جمله شهرستان آران‌وبیدگل، موجب کاهش محسوس روزهای گرد و غباری شده است.

وی تاکید کرد: عملیات مالچ‌پاشی که به عنوان آخرین کار در عملیات احیایی به شمار می‌رود، هدف نیست بلکه یک روشی است تا استقرار پوشش گیاهی صورت گیرد.

شفیعی ادامه داد: پوشش مالچ در کنار جلوگیری از حرکت ماسه و کمک به استقرار پوشش گیاهی، رطوبت را در خاک حفظ می‌کند و در اختیار پوشش گیاهی قرار می‌دهد.

وی افزود: تجربه سال‌های گذشته در اجرای طرح مالچ‌پاشی نشان می‌دهد که هرجا عملیات اجرا شده است، پوشش گیاهی آن حفظ شده و در مقابل در سایر مناطق به مرور شاهد کاهش پوشش گیاهی بوده‌ایم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل یادآور شد: فعالیت‌های بیابان‌زدایی موجب رونق فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی و زیربنایی در این شهرستان شده است، چنان که در حال حاضر با حدود ۱۴ هزار هکتار زمین زیر کشت، رتبه نخست تولید پسته در استان اصفهان است.

حجت‌الله غلامی معاون عمرانی و سید حسن قاضی عسگر معاون اقتصادی استانداری اصفهان با همراهی محمدحسن شاملی مدیرکل منابع طبیعی استان و فرماندار آران و بیدگل از طرح جنگل‌های دست‌کاشت، طرح بند خاکی محمدآباد کویرات، باغ پسته ابوزیدآباد و طرح تله‌رسوبی دیدن کردند.

مساحت عرصه‌هایی بیابانی آران و بیدگل ۲۷۸ هزار هکتار و مهم‌ترین پدیده زمین ریخت‌شناسی آن وجود نوار ریگ بلند به طول ۹۰ کیلومتر با مساحت نزدیک به ۱۱۲ هزار هکتار است که در اولویت طرح‌های بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان قرار دارد.

شهرستان آران‌وبیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/83817042/

تاریخ انتشار :

2020-06-10

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری