۹۰۰ هکتار عملیات بیابانزدایی در غرب استان سمنان اجرا شد

سمنان- ایرنا- عملیات بیابانزدایی در ۹۰۰ هکتار اراضی غرب استان سمنان به منظور تثبیت شن‌های روان، جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی مرتع و تولید گرد و غبار انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار روز سه شنبه به خبرنگاران بیان کرد: عملیات بیا بان‌زدایی در ۷۰۰ هکتار اراضی بیابانی این شهرستان با تاسیس ایستگاه تثبیت شن و کاشت جنگل انبوه انجام شد، تخریب پوشش گیاهی مراتع اصلی‌ترین عامل تولید گرد و غبار محسوب می‌شود و عملیات بیانزدایی نقشی مهم در جلوگیری از تخریب و تقویت پوشش گیاهی دارد.

اسماعیل عرب معصومی افزود: ریزگردها پیامدها اصلی فرسایش بادی و خاک است و از دیدگاه محیطی تاثیر زیادی بر زندگی انسانی و جانوری دارد که پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم بر تشدید این وضعیت می‌افزاید.

وی با اشاره به اینکه گرد و غبار یکی از پدیده‌های متداول جوی در مناطق خشک و نیمه خشک است، اظهار داشت: این پدیده می‌تواند هرساله خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر آلودگی ناشی از ذرات گرد و غبار، یکی از معضلات زیست محیطی به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

عرب معصومی افزود: تغییر اقلیم و وقوع طوفان گرد و غبار مهم‌ترین و بزرگترین چالش زیست محیطی مناطق خشک جهان محسوب می شود که تشدید آلودگی هوا از پیامدهای مهم آن است که اثرات مخربی را برای ساکنان این مناطق به همراه دارد.

وی اشاره به اینکه اندازه‌گیری غبار به منظور منشایابی و تعیین عناصر مضر ضروری است، تصریح کرد: پدیده طوفان گرد و غبار در دو سال اخیر از نظر غلظت و راه‌اندازی ذرات معلق، تداوم وسعت و زمان آن متفاوت از طوفان‌های گذشته و نگران‌کننده بوده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با اشاره به وجود ۱۰ هزار و ۵۲۳ هکتار اراضی بیابانی در این شهرستان، افزود: برای جلوگیری از گسترش اراضی بیابانی و مهار گرد و غبار در منطقه، این اداره کل اقداماتی را طی سالیان اخیر با استفاده از مشارکت‌های مردمی به انجام رسانده است.

وی یادآور شد: عملیات بوته‌کاری و نهال‌کاری، احداث بادشکن، آموزش و ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی در حفاظت، اصلاح و احیای اراضی بیابانی، کنترل هرزآب‌ها و قرق از جمله فعالیت‌های انجام شده کنترل روند بیابان‌زایی و مهار گرد و غبار است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار گفت: عملیات‌هایی شامل تهیه طرح‌های اجرایی، بوته‌کاری، نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت، ممیزی مراتع، مدیریت و کنترل پروانه چرا و تولید نهال از جمله فعالیت‌هایی است که در جهت کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی انجام شده است.

طرح بیابانزدایی در محدوده محمد آباد- ده نمک آرادان انجام شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان هم گفت: با هدف تثبیت شن های روان و جلوگیری از پیشروی بیابان، عملیات بیابان زدائی در ۲۰۰ هکتار از اراضی بیابانی منطقه محمدآباد- ده نمک واقع در شرق این شهرستان به مرحله اجرا درآمده است.

امیر حسین شاه حسینی اظهار داشت: بیابانزدایی در قالب کاشت گونه تاغ که سازگار با مناطق بیابانی است انجام شده که همراه با کاشت، عملیات مراقبت و آبیاری نیز صورت گرفته است.

وی پدیده بیابان‌زایی را تهدیدی زیست محیطی دانست و تصریح کرد: تولید گرد و غبار ناشی از پدیده بیابان‌زایی در منطقه محمدآباد- ده نمک علاوه بر تهدیدی جدی برای سلامتی جوامع محلی و همچنین شهر آرادان، تهدیدی برای عرصه تولید و اشتغال به شمار می آید که با توجه به این مهم، ضرورت دارد برای کنترل و مهار این پدیده اقدامات بیابان‌زدایی استمرار داشته باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان خاطرنشان کرد: اقدامات بیابان‌زدایی علاوه بر تثبیت شن‌های روان و مانع از پیشروی بیابان، موجب بازگشت روح زندگی، تلاش و رونق اقتصادی در بخش کشاورزی می شود و از مهاجرت روستائیان در این منطقه و اطراف جلوگیری می کند.

تشدید پدیده بیابانزایی در سمنان به دلیل نابودی پوشش گیاهی، افت آب‌های زیرزمینی، خشک شدن کویر و ادامه خشکسالی‌ها به چالش فراگیر برای این استان تبدیل شده است که رفع آن برنامه ریزی، عزم ملی و مشارکت همگانی را می‌طلبد.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.
در سمنان ۲۲ کانون بحران فرسایش بادی وجود دارد که حدود یک میلیون و۲۶۳ هزار هکتار از وسعت استان را تشکیل داده است، از سویی دیگر، متوسط بارندگی سالانه در منطقه کمتر از ۱۵۰ میلی متر است که با اتخاذ برنامه ریزی ویژه و بهره مطلوب از آب بایداز رشد پدیده بیابان‌زایی جلوگیری شود.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/83388311

تاریخ انتشار :

2019-07-10

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

دسته بندی :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری