عملیات بیابان‌زدایی در حدود ۳ هزار هکتار اراضی اصفهان انجام شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: از ابتدای سال تاکنون عملیات بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها شامل نهالکاری، قلمه کاری، مالچ پاشی، مدیریت هرزآب و بذرپاشی و کاشت نهال در حدود ۳ هزار هکتار اراضی اصفهان انجام شد.

محمدحسین شاملی در گفت و گو با ایرنا افزود: عملیات نهالکاری در یک هزار، قلمه کاری بر روی مالچ در ۴۰۰، مالچ پاشی در ۸۰۰ و مدیریت هرزآب ها و بذرپاشی در ۷۰۰ هکتار اراضی استان بیشتر در مناطق شرقی انجام و همچنین ۱۲۵ هزار اصله نهال کاشته شد.
وی هزینه اجرای طرح‌های نامبرده را ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: این عملیات در قالب ۳۷ طرح در ۱۲ ماه اخیر در استان به اجرا در آمد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با بیان اینکه ۱۶ کانون بحرانی فرسایش خاک در استان به مساحت بالغ بر یک‌ میلیون و ۹۲ هزار هکتار وجود دارد، اظهارداشت: جلوگیری از افزایش بیابان‌ها و کاهش ریزگردها از جمله اصلی‌ترین نیازهای منطق مرکزی کشور و بخصوص اصفهان به شمار می‌رود.

شاملی با اشاره به اجرای طرح‌های مرتبط با جنگل همزمان با بیابان‌زدایی تصریح کرد: امسال جنگل‌کاری با بذر در سه هزار و ۳۶۲ هکتار و جنگل‌کاری با بذر بصورت مشارکتی در ۲۸۵ هکتار و عملیلت نگهداری و ذخیره‌گاه جنگلی در هفت هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی مناطق استان انجام شد و در این راستا ۳۳۰ هزار اصله نهال هم در نقاط مختلف توزیع کردیم.
وی هزینه اجرای این طرح‌ها را افزون بر ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: ۲۴ فقره قرارداد گروه‌های گشت و مراقبت در سطح اصفهان برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی و جنگلی با اعتباری بالغ بر حدود ۳۰ میلیارد ریال منعقد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به ضرورت ممیزی اراضی برای جلوگیری از تصرف‌های غیرقانونی و زیاده‌خواهی سودجویان گفت: در یک سال اخیر ۲۷۳ هزار هکتار از اراضی استان حدنگاری(کاداستر) و برای ۴۰۷ هزار هکتار از اراضی نیز سند مالکیت صادر شد.
استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد ) و سه میلیون هکتار بیابان معادل ( ۳۲ درصد) در بر گرفته است.

این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند، این اراضی مشتمل بر ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی است که حدود یک هزار ۱۰۰ هزار هکتار از سطح استان را به خود اختصاص داده اند.

بیابان‌زایی در استان به‌ویژه در شرق اصفهان، سالانه در کنار به خطر انداختن سلامت مردم و تخریب محیط زیست، به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این استان خسارت وارد می‌کند.
عمده خسارت‌ها به پایگاه‌های نظامی اطراف همچون پایگاه هوایی هشتم شکاری، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اراضی کشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرک‌های صنعتی، راه‌آهن و شهرهای پیرامون وارد می‌شود. 

منبع خبر:

https://frw.ir/02/Fa/News/News.aspx?nwsId=70189

تاریخ انتشار :

2020-03-06

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری