گرد و غبار در لرستان، ایلام، سردشت، مهاباد، خرمشهر و قصر شیرین

هوای لرستان در وضعیت ناسالم قرار دارد

خرم‌آباد – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: هوای اغلب شهرهای استان در وضعیت ناسالم قرار دارد.

مهرداد فتحی بیرانوند روز یکشنبه در گفت و گو ایرنا افزود: با توجه به ورود موجی از گرد و غبار از سمت کشور عراق، در حال حاضر هوای شهرهای دورود، بروجرد و ازنا در شرایط ناسالم برای گروههای حساس ۱.۵ تا ۲ برابر حد مجاز و شهرهای خرم اباد، پلدختر، دلفان، سلسله، رومشکان، کوهدشت و چگنی در شرایط ناسالم ۲ تا ۳ برابر قرار دارند.

گرد و غبار در خرمشهر به ۱۹ برابر حد مجاز رسید

اهواز-ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان گرد و غبار در خرمشهر در روز یکشنبه به ۲ هزار و ۸۳۵ میکروگرم بر مترمکعب افزایش یافته که ۱۹ برابر حد مجاز است.

به گزارش یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، محمد جواد اشرفی بیان کرد: میزان گرد و غبار در ساعت ۱۲ امروز در آبادان ۲ هزار و ۷۰۳، اهواز ۱۶۴، دزفول ۱۶۶، سوسنگرد ۴۸۸ و شوش به ۲۴۰ میکرو گرم بر متر مکعب رسیده است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان، توده گرد و غبار امروز از کشور عراق وارد این استان شده است .

چهارشنبه هفته گذشته نیز میزان گرد و غبار در آبادان به بیش از ۴۳ برابر حد مجاز رسید.

هوای مهران در وضعیت اضطرار بالا قرار گرفت

ایلام – ایرنا – معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: گرد و غبار وضعیت هوای شهرستان مرزی مهران را در شرایط اضطرار بالا قرار داد.

علی طاهر سارایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان غلظت هوای مهران به علت ورود توده گرد و غبار هم اکنون حدود ۱۰ برابر حد مجاز است.

وی افزود: روند غلظت این توده بر اساس اعلام هواشناسی تا عصر رو به کاهش می رود و به تدریج از آسمان این منطقه خارج می شود.

سارایی یادآور شد: غلظت گرد و غبار در سایر نقاط استان ایلام زیاد بالا نیست و شهرهای ایلام، ایوان، سرابله، سیروان و ملکشاهی در وضعیت هشدار قرار دارد.

میزان استاندارد غلظت آلودگی هوا ۱۵۰ میکروگرم در مترمعب است.

این سومین بار است که در سال جاری استان ایلام شاهد گرد و غبار می شود.

کیفیت هوای سردشت در شرایط خطرناک قرار گرفت

مهاباد – ایرنا – رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: کیفیت هوای این شهرستان به علت ورود ریزگردها از مناطق غربی کشور در شرایط خطرناک قرار گرفت.

خالد بایزیدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس اطلاعات پایشی موجود و شاخص pfa، کیفیت هوا در این شهرستان هم‌اکنون در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به آمار ثبت شده در ایستگاه سنجش آلودگی این شهرستان، هم‌اکنون میزان ذرات معلق در هوای سردشت به ۶۴۴ میکروگرم بر متر مکعب رسیده که بیش از حد مجاز و میزان استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه این حجم از گرد و غبار برای نخستین بار در سال جاری است که به این میزان رسیده است، افزود: آلودگی هوا منشاء خارجی داشته و از طریق کشور عراق و وزش باد شدید از مرزهای غربی وارد کشور شده است.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

 پنج ایستگاه در شهرهای ارومیه و ایستگاه‌های سلماس، خوی، بوکان، سردشت و یک ایستگاه در دریاچه ارومیه کار سنجش کیفیت هوای استان را انجام می‌دهند.

ایرنا- قصرشیرین– ورود سامانه‌ای ناپایدار و یک توده هوای غبارآلود که از شنبه شب آسمان قصرشیرین را فرا گرفت و همچنان نیز ادامه دارد، میزان دید افقی را در این شهرستان مرزی در صبح امروز (یکشنبه) به ۲۰۰ متر کاهش داد.

منابع:

https://www.irna.ir/news/83782259

https://www.irna.ir/news/83782075

https://www.irna.ir/news/83782505

https://www.irna.ir/news/83782657/

https://www.irna.ir/photo/83782279/

تاریخ انتشار :

2020-05-10

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری