قرار گرفتن طرح مالچ‌پاشی زیستی در دستور کار مسوولان میبد

یزد- ایرنا- به دنبال بررسی‌های کارشناسی اجرای آزمایشی طرح مالچ‌پاشی زیستی در میبد در دستور کار قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار میبد با اعلام این خبر به ایرنا گفت: این طرح تحقیقاتی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کشور انجام شده و با نتایجی که داشته در استان یزد و در میبد به صورت آزمایشی اجرا می‌گردد تا با توجه به شرایط آب و هوایی در صورت مثبت بودن در سطح گسترده‌تری اجرا شود.

فرزین خادمی با اشاره به اینکه مالچ به صورت‌های سنگریزه‌ای ، قیری و یا  زیستی است که برای جلوگیری  از بلند شدن گرد و غبار در هنگام وزیدن باد شدید بر روی خاک پاشیده می‌شود ادامه داد: مالچ زیستی فراوری شده از آب و مواد بیولوژیکی است و خاصیت کودی برای درختان نیز می‌تواند داشته‌باشد.

وی افزود: طرح یاد شده از طریق نصب مخزن‌های آب سه هزار لیتری  که موادی به آن افزوده و فرآوری می‌شود در نقاط تعیین شده و پاشیدن مواد بر روی خاک‌های منطقه و سپس اندازه گیری تاثیر مواد اجرا می‌گردد.  

وی ادامه اظهار داشت : در این ارتباط با حضور هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کشور و مسوولان محیط زیست از  کمربند غربی میبد ، چند کارخانه کاشی و مرکز تحقیقات ژنتیک بازدید شد و نصب مخازن و کمک گرفتن از امکانات کارخانجات برای تولید مواد مورد بررسی قرار گرفت.  

این مسئول تصریح کرد: همیشه آمدن گرد و خاک به خصوص در کمربند غربی ، حجت آباد و مناطق  قرار گرفته در مسیر کانال باد تصافات زنجیره‌ای را موجب می‌شود ، همچنین ریزگردها را تا کیلومتر ها انتقال میدهد و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند.

وی ادامه داد: بر این اساس برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات پیگری‌هایی توسط فرماندار با رفتن فرماندار به تهران انجام گرفت و به دنبال آن  انشاءالله اجرای این طرح که در ابتدا به صورت آزمایشی است با همکاری فرمانداری ، دانشگاه میبد ، مرکز تحقیقات  ژنتیک و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کشور پیگیری می‌شود و نتایج خوبی از آن به دست می‌آید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کشور هم گفت: طرح تثبیت خاک برای مهار گرد و غبار توسط ستاد حفاظت محیط زیست و ستاد ملی گرد و غبار برای  ارزیابی تثبیت کننده‌ها و مالچ‌های غیر نفتی انجام می‌شود تا در صورت به صرفه بودن و کارایی داشتن جایگزین  تثبیت کننده‌های نفتی برای استفاده در بعضی از مناطق شوند.

فاطمه تنابنده افزود: از آنجا که بخش غربی استان یزد در منطقه میبد با قرار گرفتن در کانال باد دچار فرسایش بادی شده و زمین‌ها نیز مستعد ایجاد گرد و غبار هستند و مشکلاتی را به وجود آورده‌اند منطقه کمربند غربی شهر میبد برای تست تثبیت کننده‌های در نظر گرفته شده‌است.

وی از جمله این تثبیت کننده ها را یک مورد مرتبط به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ذکر کرد که یک تثبیت کننده زیستی و بیولوژیک و سازگار با محیط زیست است و تست‌های اولیه آن مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و قرار است تست میدانی آن نیز در منطقه میبد با همکاری دانشگاه یزد انجام شود.

مجری طرح تثبیت گرد و غبار در ادامه گفت:استفاده از تثبیت کننده زیستی یاد شده در یک منطقه برداشت در کمربند غربی به عنوان تست اصلی و دیگری در منطقه ماسه بادی به صورت آزمایشی انجام می‌شود و در صورت حواب‌دهی به صورت گسترده تر با توجه به ساختار ، صنایع ، امکانات و پتانسیل مناطق و شرایط موجود مورد استفاده قرار خواهدگرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به اینکه  در این ارتباط یک سری بازدید و یک نشست هم اندیشی برای اجرای این طرح انجام شده‌است، از همکاری مسوولان میبد در بازدید و بررسی‌های میدانی برای اجرای آزمایشی طرح قدردانی کرد.

کانال باد میبد یکی از ۱۹ کانال بحرانی کشور و به وسعت ۱۷ هزار هکتار است ، در سال ۸۵  دو هزار هکتار از این اراضی که در حوزه آبخیزداری قرار دارد ، نهال‌کاری شده‌است.

مرکز شهرستان ۱۰۵هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/83787828

تاریخ انتشار :

2020-05-15

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

گردوغبار سالانه ۶ هزار میلیارد تومان به ۵ استان کشور خسارت وارد می کند

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی برآورد شده توسط ستاد ملی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری