بهبود و بررسی اثرات زیست محیطی مالچ های نفتي- پژوهشگاه صنعت نفت

پژوهشگاه صنعت نفت از ديرباز به انجام فعاليت‌هاي علمي- پژوهشي در زمينه شناسايي،‌كنترل كيفيت و كاربرد مالچ‌هاي نفتي و همچنين بهبود و بررسي اثرات زيست محيطي آنها پرداخته و تحقيقاتي را در اين زمينه به انجام رسانيده است. از جمله فعاليت‌هاي صورت گرفته مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • كنترل كيفيت و تدوين مشخصات براي مالچ‌هاي نفتي توليدي پالايشگاه‌هاي كشور در سال‌هاي گذشته.
  • انجام تحقيقات در زمينه توليد و كاربرد مالچ‌هاي سنگين نفتي كه با هدف ارتقاء كيفيت مالچ‌هاي متداول پالايشگاه‌ صورت گرفته است.
  • انجام تحقيقات در زمينه بررسي و بهبود كيفيت مالچ‌هاي نفتي كه با هدف بررسي كمي و كيفي اثرات زيست محيطي حاصل از كاربرد مالچ نفتي در تثبيت شن‌هاي روان و بيابان‌زدايي بر روي هريك از منابع آبي، خاكي، گياهي و جانوري و وضعيت اقتصادي- اجتماعي منطقه صورت گرفته است.
  • همكاري در زمينه اجراي مالچ‌هاي نفتي بصورت صحرايي
  • انجام تحقيقات در مقياس آزمايشگاهي در زمينه بررسي عملكرد امولسيون‌هاي قيري به منظور استفاده به عنوان مالچ كه به دليل قابليت نفوذ بيشتر در خاك، پوشش مطلوب تر،‌سياليت بهتر، اجراي آسان و بي خطر و مصرف انرژي كمتر،امكان توليد در محل و دارا بودن آب و مفيدتر بودن براي بذر گياه مي‌تواند نسبت به مالچ‌هاي نفتي مناسب‌تر باشد.

لازم به ذكر است كه در سال ۱۳۹۷ پژوهشگاه صنعت نفت بنا به درخواست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور، توافقاتي جهت همكاري مشترك در زمينه نظارت، كنترل كيفيت و پژوهش در زمينه مالچ نفتي و مالچ قير امولسيوني صورت گرفت كه متاسفانه از سوي آن سازمان مورد پيگيري بعدي واقع نشد و مسكوت ماند.

پژوهشگاه صنعت نفت با دارا بودن سا‌ل‌ها تجربه در زمينه مالچ‌هاي نفتي، نيروي انساني متخصص و آزمايشگاه‌هاي مجهز، دانش فني توليد مالج‌هاي سنگين را در اختيار داشته و آماده همكاري و انجام تحقيقات علمي در راستاي اثربخشي و ارتقاء كيفيت اين محصولات مي‌باشد.

پژوهشگاه صنعت نفت

تاریخ انتشار :

2019-07-14

منتشر کننده :

admin

به اشتراک بگذارید :

پست های مرتبط


بهره‌گیری چین از فناوری در توسعه کشاورزی دیم

کشت دیم نقش مهمی در تضمین امنیت غذایی، حفاظت از زیست‌بوم‌ها، و کاهش فقر در چین دارد. به گفته می زورونگ (Mei...

افزایش بارندگی با استفاده از امواج صوتی

دانشمندان چینی برای افزایش بارندگی در فلات تبت از امواج صوتی استفاده می کنند. تیمی از دانشگاه تی. سینگوا از انرژی صوتی...

روش های حفظ آب، مبارزه با خشکسالی و فرسایش خاک

این نوشتار به تشریح روش‌های نسبتاً ساده نگه‌داری خاک می‌پردازد. تکنیک‌هایی که آب را به نفوذ در خاک وا می‌دارد تا حاصلخیزی...

فیلترهای مکعبی (Filter Cube)

با استفاده از سیستم‌های فیلتر ثابت مانند فیلترهای مکعبی (Filter Cube) قادر به کاهش سطح آلودگی در محل مربوطه و تضمین سلامت...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری