آلودگی هوای اصفهان بدلیل فعال شدن کانون‌های گرد و غبار است

اصفهان – ایرنا – مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: آلودگی روزهای اخیر هوای اصفهان بدلیل فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در مناطق شمالی و شرقی این خطه و کویرهای استان‌های همجوار است.

منصور شیشه‌فروش در گفت و گو با ایرنا افزود: در چند روز گذشته وزش باد شدید تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت و خیزش گرد و خاک از بیابان‌های مناطق شمالی و شرقی استان و بیابان‌های استان‌های همجوار مانند سمنان و یزد منجر به افزایش ریزگردها و آلایندگی هوا شد.

وی با بیان اینکه این گردو خاک بیشتر از بیابان‌های اردستان، نایین، انارک و کویرهای استان‌های همجوار مانند سمنان و یزد برخاسته است، اظهار داشت: وزش باد و فعال شدن این کانون‌های گرد و غبار باعث ایجاد آلایندگی در این مناطق و همچنین مناطق مرکزی استان اصفهان شد هرچند استان‌های دیگری مانند یزد و کرمان هم در این چند روز تحت تاثیر ریزگردها قرار گرفتند.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی این وضعیت تا دوشنبه هفته جاری ادامه دارد، اضافه کرد: وزش باد در اصفهان در فصل تابستان از جهت شرق به غرب است بهمین دلیل با فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، ریزگردها و آلایندگی به مرکز و سایر مناطق استان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از ۱۰ میلیون هکتار مساحت آن، سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان است، تصریح کرد:  ۱۶ کانون‌ گرد و غبار در حدود یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان از جمله در اردستان، نایین، خور و بیابانک، کاشان، نطنز، آران و بیدگل و بخشی از برخوار گسترده است و مهار همه آنها کار بسیار مشکلی است.

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه مهار کانون‌های گرد و غبار باید تسریع شود، خاطرنشان کرد: هیچگاه نمی‌توان ادعا کرد که می‌توان همه این بیابان‌ها و کانون‌ها را تثبیت یا مهار کرد بهمین دلیل با توجه به استقرار جمعیت شهری زیاد در مناطقی مانند اصفهان و وضعیت اقلیمی موجود باید تاب‌آوری و سازگاری سیستم‌های مختلف با آنها را افزایش داد.

وی به ضرورت برنامه جامع برای مهار کانون‌های گرد و غبار در استان اصفهان تاکید و اضافه کرد: مدیریت بحران استانداری اصفهان از سازمان‌های حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها، مراتع  و آبخیزداری کشور خواسته است تا نسبت به تقویت اعتبارات طرح‌های بیابان‌زدایی و تثبیت شن در استان اصفهان و کویرهای همجوار از جمله در قم، سمنان، یزد و خراسان جنوبی و نظارت و کنترل بر اجرای همزمان آنها در همه استان‌ها اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر نقش جاری بودن آب زاینده‌رود و زیر کشت رفتن اراضی بویژه در شرق اصفهان در کاهش آلایندگی‌های ناشی از ریزگردها، گفت: لازم است که وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی اهتمام لازم را داشته باشند تا این تالاب نیز به کانون گرد و غبار جدیدی تبدیل نشود.

تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان قرار دارد و در زمان حاضر حدود ۲۰ درصد آن مرطوب است.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های مالچ پاشی در مناطق شرقی و شمالی استان بویژه آران و بیدگل و ۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای نهال‌کاری و تثبیت شن‌های روان در همین مناطق از جمله اردستان، خور و بیابانک، نایین و دشت سگزی اصفهان هزینه شد.

مرکز بهداشت استان اصفهان نیز اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر وزش باد و فعال شدن کانون ریزگردها در جنوب سمنان و شمال اصفهان تا روز دوشنبه شانزدهم تیر و تاثیر آن بر مناطق شمال، شرق و مرکز استان اصفهان و با توجه به سنجش‌های بعمل آمده، پیش‌بینی می‌شود کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و در برخی مواقع در ساعات اولیه روز در شرایط ناسالم برای عموم قرار گیرد.

این مرکز برای کاهش اثرات ناشی از آلاینده‌های هوا بر سلامت جامعه، توصیه های بهداشتی را اعلام کرد از جمله خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، خودداری از خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری بویژه برای کودکان، بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم، نوشیدن آب و استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه.

اصفهان یکی از آلوده‌ترین کلانشهرهای کشور است به‌طوری که از طرفی در فصول سرد سال بدلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به‌دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.

منبع خبر:

https://www.irna.ir/news/83843711/

تاریخ انتشار :

2020-07-04

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

دسته بندی :

پست های مرتبط


افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) – مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده...

آب چاه‌های ژرف سیستان به شبکه انتقال آب شهری و روستایی متصل شد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار و جمعی از مسوولان استان سیستان و بلوچستان، از پروژه فناورانه انتقال آب...

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط...

افزایش بارندگی با استفاده از امواج صوتی

دانشمندان چینی برای افزایش بارندگی در فلات تبت از امواج صوتی استفاده می کنند. تیمی از دانشگاه تی. سینگوا از انرژی صوتی...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری