تجربه کشور اسپانیا در استفاده از واترباکس

شرکت هلندی Groasis در زمینه بیابان‌زدایی و احیای جنگل ها در مناطق خشک جهان با سازمان برنامه غذا همکاری می کند و تاکنون نتایج فوق العاده ای با استفاده از تکنیک Waterboxx به دست آورده است. جدول شماره ۱ نشان دهنده تعدادی از پروژه های انجام شده توسط این شرکت می باشد.

جدول۱

یکی از مناطقی که این فناوری اجرا شده بیابان منگراس واقع در ساراگوسا اسپانیا است که نتایج فوق‌العاده‌ی ان در طی ۵ سال به شرح ذیل می باشند:

  1. مشخصات جغرافیایی بیابان منگراس اسپانیا

 بیابان منگراس در شمال ساراگوسا اسپانیا قرار دارد. خاک این منطقه از ۵۰% سنگ و ۵۰% ماسه خشک تشکیل شده است. ظرفیت نگه‌داری آب در این ماسه صفر است. دمای هوا در این منطقه تا بیش از ۳۵ درجه سلسیوس (۹۵ درجه فارنهایت) در تابستان بالا می‌رود و در زمستان به ۱۰- درجه سلسیوس (۱۴ درجه فارنهایت) کاهش می‌یابد. میزان بارش سالیانه در این منطقه تقریباً ۳۰۰ میلی‌متر (۱۲ اینچ) برآورد می‌گردد. عملیات احیای جنگل دراین منطقه با کاشت درخت در سال ۲۰۱۱ و در گرمترین ایام سال در این منطقه آغاز گردید.

  • نتایج حاصل از اجرای فناوری Waterboxx در یک دوره پنج ساله در بیابان منگراس اسپانیا

شهرداری سن ماتئو دو گالگو (ساراگوسا)، در سال ۲۰۱۲، از فناوری Waterboxx شرکت Groasis برای آبیاری مزارع استفاده کردند.

مطابق شماتیک ارائه شده در شکل ۱، Waterboxx از پلاستیک زیستی، با رنگ استتار ماسه‌ای ساخته شده است و با گذشت زمان تخریب می‌شود. به همین دلیل است که آنها ترکیب رنگی سبز و سفید معمول مورداستفاده در باکس‌های با قابلیت ۱۰ بار استفاده مجدد را ندارند. در شکل ۱ روند تخریب پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر مورد استفاده در ساخت این باکس‌ها را از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ مشاهده می‌کنید. با مخزن آبی که در Waterboxx تعبیه شده است، درختان در زمینی که قبلاً بایر و خشک بود، سالم و قوی رشد می‌کنند.

شکل ۱- شماتیک فناوری Waterboxx

در شکل۲، قبل و بعد از اجرای پروژه بیابان‌زدایی با فناوری waterboxx در بیابان منگراس اسپانیا را مشاهده می‌نمایید. این درختان کاج که اینجا هستند، در سال ۲۰۱۱ آنها فقط نهال‌های جوان بودند و از آن زمان تا ۲۰۱۷، درختان این منطقه تنها با کمک Waterboxx زیست‌تخریب‌پذیر رشد کرده‌اند.

شکل ۲- قبل و بعد از اجرای پروژه بیابان‌زدایی با فناوری waterbox در بیابان منگراس اسپانیا

شهردار سن ماتئو درباره اجرای فناوری Waterboxx در احیای پوشش گیاهی بیابان منگراس می‌گوید: «در سال ۲۰۱۱، ما فرایند بیابان‌زدایی و احیای این منطقه را تنها با Waterboxx زیست‌تخریب‌پذیر، به عنوان بخشی از پروژه European Life+ Project  آغاز کردیم. نتایج حاصل از این طرح شگفت‌انگیز بود. ما در این طرح، بدون نیاز به تأمین آب در آن منطقه، نتایج قابل باورنکردنی بدست آورده‌ایم. کشت و کار دراین منطقه بسیار سخت و پیچیده‌ای است. در طی سال میزان بارش در این منطقه بسیار کم است. این منطقه عملاً یک منطقه بیابانی استپی به شمار می‌رود. در طول مدت ۳ سال که این پروژه به طول انجامید، تنها یک‌مرتبه، آن هم ۱۰ لیتر آب به Waterboxx زیست‌تخریب‌پذیر افزوده شد. طی این پروژه به نتایج فوق‌العاده‌ای، بدون نیاز به نگهداری (جز در موارد حذف علف‌های هرز) دست یافتیم. این پروژه به پایان رسید، اما همچنان روند حفظ پوشش گیاهی این منطقه ادامه دارد، زیرا این منطقه در وسط بیابان به واحه‌ای کوچک تبدیل شده است. زندگی حیوانات این منطقه نیز احیا شده‌است. در گذشته، در این منطقه حیات وحشی وجود نداشتند اما اکنون می‌توانید خرگوش‌ها، پرندگان کوچک و غیره را در این آبادی ببینید. همواره نتیجه برای ما مهم بوده است. در واقع اکنون، شهرداری در سایر پروژه‌های احیای زمین از فناوری Waterboxx زیست‌تخریب‌پذیر استفاده می‌نماید. زیرااین تکنیک بقای گیاهان منطقه را تضمین می‌کند، بدون آنکه نیاز به نگهداری داشته باشد.»

کاشت درختان این منطقه در سال ۲۰۱۲ انجام شد، جایی که گیاهان فقط یک سال در اینجا دوام می‌آوردند. خشکی این زمین کاملاً مشهود است. امروز، جایی که قبلاً زمین خالی و بایر بود، به یک جنگل تبدیل شده‌است. باور نکردنی است که چگونه این درختان با این شدت و قدرت رشد می‌کنند. اغلب این درختان کاج بیش از ۲ متر ارتفاع دارند. گونه‌های دیگر گیاهان نیز در این منطقه کاشته شدند. در اینجا یک بلوط همیشه‌سبز زیبا مشاهده می‌کنیم که مانند بسیاری از گونه‌های این منطقه، میوه داده است.

در شکل۳ پیتر هوف، مخترع فناوری شرکت Groasis، می‌گوید: «درخت اقاقیا برای تولید زیست‌توده بسیار مناسب است.» این درختان موجود در شکل ۳ در ماه مه ۲۰۱۱ کاشته شدند. این نتیجه پس از یک سال به دست‌آمده‌است.

شکل ۲- یکسال پس از کاشت درخت اقاقیا با فناوری waterbox در بیابان منگراس اسپانیا

در فاز اولیه این پروژه، نرخ بقای درختان کاشته‌شده حدود ۹۵٪ بوده و این منطقه در فصل تابستان درخت‌کاری شده است. کاشت درختان معمولاً در فصل بهار انجام می‌شود، اما در اینجا ما با Waterboxx‌های زیست‌تخریب‌پذیر را با درختکاری در ماه جولای آزمایش کردیم، نتایج بسیار عالی و چشمگیر بود، زیرا میزان آبی که ما به Waterboxx‌ها اضافه کردیم، به لطف فناوری شرکت Groasis، برای دو یا سه سال اول کافی است.

این نتایج با آزمایشات مختلفی که توسط تکنسین‌های دانشگاه‌های والادلید و ساراگوسا انجام گردید، به دست آمد. برای درک بهتر کم آبی این منطقه، درنظر بگیرید که شهرک صنعتی واقع در ورودی روستا، باید آبیاری قطره‌ای خود را حذف کند، زیرا مقرون به صرفه نبود.

از طرف دیگر، درختکاری با فناوری به کار رفته دیگر نیازی به نگه‌داری ما ندارد. همین که گیاه قابل رویش باشد، حتی با در نظر گرفتن کمبود بارش باران، چرخه رشد خود را دنبال می‌کند. برخی از درختان وجود دارد، که همچنان Waterboxx زیست‌تخریب‌پذیر دارند و به ارتفاعات بزرگ‌تری رسیده‌اند. یک موسسه زراعی در ساراگوسا وجود دارد، که به طور دوره‌ای به اینجا می‌آید تا رشد گیاهان را اندازه‌گیری کند زیرا نتایج حاصله برای این منطقه باورنکردنی است. این تکنیک یک چالش واقعی برای گیاهان است. درختکاری در این منطقه بیابانی انجام شد تا کارایی این روش را در آن شرایط بسیار سخت ارزیابی شود. پنج منطقه دیگر نیز در پروژه Life+ شرکت کردند و نتایج خارق‌العاده بود. البته که بهترین نتیجه در سن ماتئو، حاصل شد. فرضیه نهایی این پروژه اروپایی می‌تواند این موضوع را تأیید کند.

 با نگاه به گذشته می‌بینید که زمین این منطقه چه‌قدر بایر و خشک بود. پس از اجرای طرح، درختکاری و سرسبزی‌ها را مشاهده می‌کنید. با استفاده از فناوری شرکت Groasis و با هزینه‌های بسیار ناچیز، می‌توانیم کویر منگراس اسپانیا را دوباره سبز و بارور کنیم.

ترجمه:

سمیرا کریم، کارشناسی ارشد مهندسی عمران- محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس

منبع خبر:

https://www.youtube.com/watch?v=HzTB4ZDwPaI&list=PL5MDcgMmY2CXV3x-v0KCjMd1ZhglmS3tW

https://www.groasis.com/images/scientific_results/20191204_AAA_List_of_Pilots_and_Proof_of_concept_Groasis_Ecological_Water_Saving_Technology.xls

تاریخ انتشار :

2020-06-27

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

دسته بندی :

پست های مرتبط


کارتریج فیلتر جمع‌آوری گرد و غبار

این کارتریج، نوع ارتقاء یافته Filter bag است که در آنها از فیلترهای کارتریج چین‌دار (Pleated) به جای کیسه‌های فیلتر برای جذب...

نحوه عملکرد ترسیب کننده الکترواستاتیکی (ESP: Electrostatic Precipitator)

از این فناوری می توان برای صنایع حاشیه شهرهاو کاهش الودگی های کربن و گردوغبار انها استفاده نمود. دود و غبار تولید...

تجربه کشور اسپانیا در استفاده از واترباکس

شرکت هلندی Groasis در زمینه بیابان‌زدایی و احیای جنگل ها در مناطق خشک جهان با سازمان برنامه غذا همکاری می کند و...

دو تکنیک کنترل فرسایش خاک- شرکت Profile

مقایسه مالچ پاشی هیدرولیکی و پتوی رولی کنترل فرسایش تهیه و ترجمه: سمیرا کریم- کارشناسی ارشد مهندسی عمران- محیط زیست، دانشگاه تربیت...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری