کره از راه‌حل‌های نوین برای مقابله با گرد و غبار استفاده می‌کند!

ذرات نامرئی گرد و غبار که بسیار کوچکتر از گرده‌های گیاهان می‌باشند، آسمان را مه آلود کرده و هوای مورد نیاز برای تنفس موجودات زنده را آلوده می‌کنند. ذرات گرد و غبار به قدری کوچک هستند که می‌توانند پس از ورود به ریه‌ها سبب گرفتگی شده و به تبع آن موجب بروز مشکلات تنفسی حادی نظیر آسم یا حتی سرطان شوند.

در کشور کره، غلظت ذرات گرد و غبار در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته همچنان بالا (در حدود ۲۹ میکروگرم بر متر مکعب) باقی مانده است. این مقدار دو برابر مقدار میانگین تعیین شده توسط OECD است. اما اکنون، دولت کره قصد دارد در طی هفت سال این رقم را به نصف برساند. این یکی از ۹ پروژه ملی است که ماه گذشته (در سال ۲۰۱۶) به منظور رونق بخشیدن به صنایع آینده و کیفیت زندگی همه شهروندان آغاز شده است.

“در گذشته، مطالعات مربوط به گرد و غبار بطور جداگانه توسط وزارتخانه‌ها و گروه‌های تحقیقاتی مختلف انجام می‌گرفت. این بار، دولت با استفاده از علم و فناوری رویکرد جامعی را اتخاذ می‌کند.”

اولین کار موجود، شناسایی نقاط انتشار و کمیت میزان تولید هر یک از آنها برای تهیه یک بانک اطلاعاتی جامع است.

“برخلاف ذرات اولیه که به صورت گرد و غبار ساطع می‌شوند، پیدا کردن مکان گرد و غبار ثانویه دشوار است، زیرا توسط اکسید نیتروژن و اکسید گوگرد شناور در هوا تشکیل می‌شوند. در صورتی که بتوانیم این نقاط را شناسایی کنیم‌، می‌تواند در تعیین اهداف و ایجاد سیاست‌های مؤثر به ما کمک کند.

محققان با تکیه بر این نقشه راه و با هدف بهینه‌سازی فناوری‌های اصلی و ادغام آنها با هوش مصنوعی تلاش خواهند کرد تا بتوانند مقدار گرد و غبار را اندازه‌گیری و پیش‌بینی کنند. تحقیقات و توسعه در حال انجام است.

“با توجه به افزایش روزافزون توجهات به ذرات آلاینده کوچک، فناوری ما در ردیابی کربن، بطور مشترک توسط وزارتخانه‌های علوم و محیط زیست توسعه داده شده است.”

یکی از تیم‌های تحقیقاتی راهی برای ردیابی کربن سیاه (که یکی از ترکیبات تشکیل دهنده گرد و غبار است) ارائه کرده‌اند.

“اندازه كربن سیاه كمتر از یك میكرومتر بوده و می‌تواند هنگام استنشاق باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود. این ماده با توجه به رنگی که دارد، می‌تواند نور خورشید را جذب و در نتیجه موجب گرم شدن کره زمین شود.”

پرتوهای لیزر به جعبه‌ای شلیک می‌شود که ذرات جاذب نور مانند کربن سیاه درون یک تداخل‌سنج حرکت می‌کنند. با گرم شدن تداخل سنج، سیگنال با ولتاژ بالاتری تولید خواهد شد. تغییر ولتاژ میزان ذرات کربن سیاه موجود را نشان می‌دهد.

“دستگاه‌های قبلی از فیلترها برای نمونه‌برداری از هوا استفاده می‌کردند، اما ما فیلتر را حذف کردیم و از یک تداخل‌سنج مبتنی بر لیزر با دقت بالا استفاده کردیم. دستگاه ما حتی مقادیر اندکی را که ردیاب‌های معمول گرد و غبار قادر به شناسایی نبودند را ردیابی می‌کند و راه را برای فناوری‌های آینده تسهیل می‌نماید.”

تمرکز اصلی دیگر ما، بر ایجاد فناوری مقرون به صرفه برای از بین بردن ذرات گرد و غبار و آلاینده‌هایی نظیر NO۲ و اکسید گوگرد است . همچنین برای بهبود کیفیت هوا در حال توسعه سیستم‌های جمع‌آوری گرد و غبار هستیم.

“ما فناوری‌های اساسی زیادی داریم که می‌توان از آنها به عنوان راه حل‌های احتمالی جهت ابتکار عمل دولت استفاده کرد. ما فقط به سیاست‌های درست و عزم لازم برای تحقق آنها نیاز داریم.”

با داشتن این سیستم، ذرات با اندازه میکرومتر می‌توانند هنگام باردار شدن در ولتاژهای بالا از طریق نیروی الکترواستاتیک جذب شوند. این شرکت همچنین فیلترهای پارچه‌ای تعبیه کرده است که می‌توانند گرد و غبار مضر موجود در گاز دودکش را از تاسیسات بزرگ حذف کنند.

“ما در حال کار با کارخانه‌های تولیدی، تولید کنندگان فولاد و سایر پردازنده‌ها هستیم تا به این نتیجه برسیم که چگونه می‌توانیم فناوری‌ها را برای هر زمینه بهبود و بهینه‌سازی کنیم.”

دولت کره قصد دارد تا در مدت زمان سه سال از فناوری‌های حذف گرد و غبار مانند اینها بهره ببرد. همچنین این “دولت قصد دارد تا سال ۲۰۲۳، استفاده از داده‌ها و فناوری‌های گرد و غبار را با هدف کمک به ارتقاء خدمات و ابزارهایی که سبب بهبود زندگی روزمره در کره می‌شوند، گسترش دهند.”

همچنین انتظار می‌رود تأثیر این تحولات از مرزهای کره فراتر رود، زیرا پیش‌بینی می‌شود کنترل گرد و غبار یکی از صنایع پیشرو در آینده باشد.

“ما می‌توانیم از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات، سطح آلودگی هوا در چین را کنترل کنیم. همچنین در مناطقی که هوش مصنوعی در مراحل اولیه توسعه قرار دارند و نیز سایر کشورهایی که با موضوعات آلودگی هوای منطقه‌ای روبرو هستند می‌توانند از پیشرفت‌ها و راه حل‌های ما، در سراسر آسیا و حتی اروپا استفاده کنند.”

محققان کره‌ای با توسعه راه‌حل‌های نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، در صدد پاک کردن هوا نه تنها در کره بلکه در سایر کشورها هستند.

تهیه و ترجمه: شبنم تقی پور، دانشجوی دکتری عمران-محیط زیست، دانشگاه صنعتی شریف

منبع خبر:

https://www.facebook.com/watch/?v=1125678354181086

تاریخ انتشار :

2020-06-07

منتشر کننده :

Masoudi

به اشتراک بگذارید :

پست های مرتبط


کارتریج فیلتر جمع‌آوری گرد و غبار

این کارتریج، نوع ارتقاء یافته Filter bag است که در آنها از فیلترهای کارتریج چین‌دار (Pleated) به جای کیسه‌های فیلتر برای جذب...

نحوه عملکرد ترسیب کننده الکترواستاتیکی (ESP: Electrostatic Precipitator)

از این فناوری می توان برای صنایع حاشیه شهرهاو کاهش الودگی های کربن و گردوغبار انها استفاده نمود. دود و غبار تولید...

تجربه کشور اسپانیا در استفاده از واترباکس

شرکت هلندی Groasis در زمینه بیابان‌زدایی و احیای جنگل ها در مناطق خشک جهان با سازمان برنامه غذا همکاری می کند و...

دو تکنیک کنترل فرسایش خاک- شرکت Profile

مقایسه مالچ پاشی هیدرولیکی و پتوی رولی کنترل فرسایش تهیه و ترجمه: سمیرا کریم- کارشناسی ارشد مهندسی عمران- محیط زیست، دانشگاه تربیت...

نظر خودت را بیان کنید

اخبار

اعضای حقوقی شبکه

اعضای حقیقی شبکه

گزارش

فناوری